15. november 2017 - Toyota

Toyotas bud på fremtiden
Toyota definerer fremtidens mobilitet i byer.

Fælles for de forskellige køretøjer i konceptserien Concept-i er, at de alle er eldrevne og Toyotas bud på, hvordan mobilitet i bylivet kommer til at se ud i fremtiden.
Toyota

Toyota løfter nu sløret for en helt ny konceptserie af køretøjer med navnet Toyota Concept-i, der viser, hvordan den japanske bilgigant ser på begrebet mobilitet i fremtiden.

En fremtid, hvor Toyotas ambition er, at flere skal have mulighed for at flytte sig let og uhindret rundt i byerne. Concept-i fik premiere ved den internationale biludstilling Tokyo Motor Show i Japan sidst i oktober.

”Bilen skal være mere end en maskine, den skal være en partner”. Sådan lyder budskabet fra Toyota, der sidst i oktober kan løfte sløret for sin helt nye konceptserie af køretøjer Concept-i. Det sker ved den internationale biludstilling Tokyo Motor Show i Japan.

Konceptserien består af dels Concept-i, der er en rummelig fire-personers bil, som gennem kunstig intelligens kan lære førerens adfærd at kende og derigennem forudsige, hvordan føreren vil handle i forskellige situationer. Dels af Concept-i RIDE, der er en kompakt to-personers bil særdeles velegnet for bl.a. personer med fysiske begrænsninger, samt af Concept-i WALK, der er et brugervenligt transportmiddel for bl.a. fodgængere.

Fælles for de forskellige køretøjer i konceptserien Concept-i er, at de alle er eldrevne og Toyotas bud på, hvordan mobilitet i bylivet kommer til at se ud i fremtiden. Fælles for dem alle er også en grundlæggende teknologi, der forstår mennesker, og som derigennem skal forbedre og optimere mobiliteten i bylivet. Toyota kalder denne teknologi for LEARN.

Måler automatisk dit humør
Gennem brugen af kunstig intelligens lærer køretøjet at forstå brugernes behov og adfærd. Det sker bl.a. ved at måle humøret gennem aflæsning af ansigt og stemmeleje. Køretøjets kunstige intelligens vurderer så løbende, hvor meget man nyder den igangværende køretur.

Udover LEARN introducerer Toyota også ny teknologi under begreberne PROTECT (beskytte) og INSPIRE (inspirere) i forbindelse med den nye konceptlinje. PROTECT og INSPIRE er begge afledt af LEARN.

PROTECT udmønter sig, når LEARN kombineres med Toyotas allerede højtudviklede selvkørende teknologier og sikkerhedsteknologier. Ved at kombinere disse teknologier skabes den optimale sikkerhed for både føreren af køretøjet og de personer, der befinder sig uden for køretøjet.

INSPIRE kommer til udtryk gennem Concept-i køretøjernes evne til at kombinere de aflæste følelser hos føreren med Big Data fra bl.a. GPS-oplysninger. Det kalder Toyota for AI-agenten, agenten med den kunstige intelligens. Denne intelligente agent kan på baggrund af informationerne foreslå ruter og kørsel, som føreren måske finder både mere underholdende og inspirerende.

Futuristisk design

Den største af Toyotas tre konceptkøretøjer i den nye Concept-i serie er den såkaldte Concept-i. Den har et simpelt og meget futuristisk design både udvendigt og indvendigt med god plads til fire personer. Inde i kabinen er den intelligente agent placeret i midten sammen med instrumentpanelet og kan løbende aflæse førerens humør og sammenholde det med realtids informationer fra fx internettet og den indbyggede navigation.s

Hvis agenten mener, at føreren ikke kan klare en truende situation i trafikken, kan den overtage styringen og blive 100 procent selvkørende. Alle relevante informationer vises under kørslen i et 3D-head up display foran føreren, der samtidig kan nyde den stille kørsel på eldrift med en rækkevidde på omkring 300 km. Toyota forventer at kunne sende den højteknologiske bil ud i trafikken allerede i 2020 og sideløbende teste andre bilmodeller med lignende teknologier som i Concept-i.

Et af de særlige kendetegn ved konceptseriens andet køretøj, Concept-i RIDE, er bilens mågevingedøre, hvilket gør døråbningen ekstra stor. Concept-i RIDE er godt nok designet til alle, men især ældre og kørestolsbrugere, der kan være lidt mere usikre ved at transportere sig selv rundt i byen alene, har været i Toyotas tanker under udviklingen.

Elektrisk drejelige sæder gør ind- og udstigning fuldstændig gnidningsfri, og har man brug for at få løftet en kørestol ind i bilen, kan bilen også selv klare det, efter føreren har placeret sig i førersædet, der automatisk kører sig selv på plads ind på midten i bilen.

Rattet er skiftet ud med et joystick, der også fungerer som både speeder og bremse. Den intelligente agent er naturligvis også til stede i Concept-i RIDE og sørger for at optimere sikkerheden under kørslen og hjælper med at parkere. Alt sammen for at give alle i bilen mest mulig ro i sindet.

Trehjuler til kortere transport

Med det tredje transportmiddel i Concept-i serien er fodgængere i fokus. Køretøjet, eller transportmidlet om man vil, har tre hjul – et foran og to bagtil – og er beregnet til brug over kortere afstande på fortove og i fodgængerfelter. Concept-i WALK, som det hedder, gør det muligt for alle brugere at komme nemt og behændigt rundt i byen uden at være et forstyrrende element for andre fodgængere. Med et kompakt design, der blot fylder det samme som en gående person, vil Concept-i WALK passe let ind i det pulserende byliv.

Også her finder man den intelligente agent, der fornemmer, hvilken situation brugeren befinder sig i gennem samtale og data opsamlet fra sensorer i kontrolhåndtagene. Hvis den fornemmer en farlig situation, kan den endvidere optimere styringen. Toyota mener, at Concept-i WALK vil være oplagt som dele-køretøj ved eksempelvis turistattraktioner, og når en ny bruger træder de kun 14 cm op på køretøjet, vil det hurtigt tilpasse sig den individuelle brugers humør og adfærd.