12. november 2017 - Toyota

Toyota mest værdifuld
Toyota er fortsat verdens mest værdifulde bilmærke.

Toyota ligger placeret som verdens syvende mest værdifulde varemærke blandt alle varemærker i verden foran andre kendte brands som fx Facebook, Disney, McDonald’s og Nike.
Toyota

For sjette år i træk indtager Toyota pladsen som verdens mest værdifulde bilmærke. Den årlige internationale undersøgelse, Best Global Brands 2017, der foretages af Interbrand viser, at Toyota har en markedsværdi på hele 318 mia. kr. Det placerer Toyota på en samlet syvendeplads blandt alle varemærker på kloden.

Toyota er for sjette år i træk det mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Sådan lyder konklusionen, efter Interbrand har offentliggjort deres internationale undersøgelse af de mest værdifulde varemærker i verden, Best Global Brands 2017.

Toyota indtager pladsen som det absolut mest værdifulde bilmærke i verden med en varemærkeværdi på hele 318 mia. kr. Det markerer en lille nedgang på det historiske resultat fra sidste år, hvor den japanske bilproducent oplevede sin højeste værdi nogensinde i undersøgelsen. Men det cementerer samtidig også Toyotas fortsatte plads på toppen i bilbranchen. Der er således 16 mia. kr. ned til bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi.

Den mest værdifulde virksomhed i verden er igen i år Apple, der har en værdi på over 1.100 mia. kr. Toyota ligger placeret som verdens syvende mest værdifulde varemærke blandt alle varemærker i verden foran andre kendte brands som fx Facebook, Disney, McDonald’s og Nike. Lego er højest placerede danske varemærke på listen som nummer 67 med en værdi på godt 44 mia. kr.

Meget mere end biler
Der er mange årsager til, at Toyota placerer sig som det bilmærke i verden med den højeste varemærkeværdi. Toyota har efter en række tiltag udviklet sig fra at være en bilproducent med biler af høj kvalitet og høj kundetilfredshed til også at være et varemærke, der har enormt fokus på bæredygtighed og innovation.

Toyota har bl.a. med sin miljøudfordring, Environmental Challenge 2050, sat nye standarder for, hvilket bæredygtigt ansvar internationale virksomheder tager på globalt plan. Det japanske bilmærke har over en lang periode været førende inden for miljøtiltag, men med Environmental Challenge 2050, der blev lanceret for nylig, søger Toyota bl.a. at sænke udledningerne af CO2 fra nye biler på verdensplan med 90 procent frem til 2050.

Derudover har Toyota markeret sig særligt stærkt inden for hybridbiler, hvor salget nærmer sig 11 millioner i verden. Toyota introducerede allerede i 1997 verdens første serieproducerede hybridbil, Prius, der over de seneste 20 år er blevet synonym med den miljørigtig hybridteknologi. Efterfølgende er adskillige andre modeller blevet tilføjet hybridfolden – senest i form af den skarpt designede C-HR Hybrid.

Tidligere på året lancerede Toyota sin egen venture kapitalfond, hvilket også har været med til at vægte positivt i Interbrands undersøgelse. Med startinvesteringer for ca. 600 mio. kr. i nye virksomheder har Toyota AI Ventures allerede markeret sig på det sprudlende Start-up marked og dermed udvidet grundlaget for Toyotas varemærkeværdi.

Toyota AI Ventures udspringer af storsatsningen Toyota Research Institute, der er tilknyttet de prestigefyldte amerikanske universiteter Stanford University i Californien, University of Michigan og Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Best global brands 2017 (Bilmærker)

Varemærke værdi (mia. kr.)
Toyota 318
Mercedes Benz 302
BMW 262
Honda 143
Ford 86
Hyundai 83
Audi 76
Nissan 73
Volkswagen 73
Porsche 64

Best global blands 2017 (Alle virksomheder)

Varemærke Værdi (mia. kr.)
Apple 1.163
Google 895
Microsoft 505
Coca Cola 441
Amazon 409
Samsung 355
Toyota 318
Facebook 304
Mercedes Benz 302
IBM 296