15. maj 2017 - FDM

BMW vinder på tilfredshed
BMW-ejere er mest tilfredse med deres bil.

BMW topper for 6. år i træk FDMs AutoIndex som det bilmærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med.
FDM

Høje salgstal er langtfra lig med tilfredshed med bilen, viser FDMs AutoIndex 2017, hvor BMW igen i år topper den samlede liste.

Bilejernes tilfredshed med BMW er tilsyneladende rustfri. I hvert fald topper den tyske Liebling for 6. år i træk FDMs AutoIndex-undersøgelse som det bilmærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med. Mercedes-Benz, Volvo og Toyota ligger på de efterfølgende pladser.
 
Det er 15. gang, at FDM beder de danske bilejere vurdere tilfredsheden med deres bil. Den er kun blevet højere gennem årene, både når det gælder selve bilen og oplevelsen hos forhandleren og værkstedet.
 
”Bortset fra prisen er der ikke mange fingre at sætte på BMW. Men det er ikke bare bilens kvalitet, ejerne er tilfredse med. BMW formår også at levere en god service hos forhandleren og især på værkstedet, hvor de har oppet sig. Her går BMW i år hele ni pladser frem og overgås kun af Toyota,” siger bilteknisk redaktør på FDMs medlemsmagasin Motor, Søren W. Rasmussen.
 
Selvom tilfredsheden blandt bilejerne altså samlet er steget gennem årene, viser årets AutoIndex også, at der fortsat er forskel på, hvor godt de forskellige mærker klarer sig, og at høje salgstal ikke er ensbetydende med en høj tilfredshed blandt ejerne. Eksempelvis kommer de mest solgte bilmærker først længere nede ad listen.
 
”Til gengæld er kvaliteten af bilerne dybest set lige god i midten af AutoIndex. Her er det interessant, at eksempelvis VW og Skoda ligger side om side. Det er med til at slå fast, at Skoda langtfra er et andenrangsprodukt. Tværtimod,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Mere bemærkelsesværdigt er det, at et mærke som Peugeot, der er det næstmest solgte herhjemme, ligger i den tunge ende, mener han:
 
”I forhold til vurderingen af forhandleren og værkstedet klarer Peugeot sig hæderligt, men mærket imponerer ikke, når det kommer til brugen i det daglige. Det samme gælder mærker som Kia og Citroën, og det kan skyldes, at mange skuffes over en kvalitet, der ikke er lige så god som prisen.”
 
AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 40.679 danske bilejere. Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2017. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.