2. maj 2017 - FDM

Huller i sikkerheden
Stor familieflytter med skrammer i sikkerheden.

Trods et facelift i 2015 mangler Fiat Doblo stadig basal sikkerhedsudstyr, og derfor kan det kun blive til tre stjerner i den seneste Euro NCAP-test.
FDM

Alderen tynger den rummelige Fiat Doblo, der fremstår som alt andet end sikker i ny sikkerhedstest. Gå efter biler med højest muligt sikkerhedsniveau, anbefaler FDM.

Forårets anden Euro NCAP-test tæller bare to biler, men reelt kun én nyhed, BMW 5-serie, da puljens anden bil mere eller mindre er en gentest af Fiat Doblo. Oprindeligt blev den rummelige Fiat Doblo testet til tre Euro NCAP-stjerner tilbage i 2004. Den seneste udgave fra 2010, der fik et mindre facelift i 2015, er imidlertid aldrig blevet testet før nu, hvor det med de skrappere Euro NCAP-krav - igen - kun bliver til tre stjerner anno 2017.
 
”At resultatet kun rækker til tre stjerner for Fiat Doblo, kan ikke overraske. Det betyder dog ikke, at bilen er blevet mindre sikker med årene, men viser snarere, hvor hurtig udviklingen inden for bilsikkerhed er gået de seneste år. Desværre er Fiat ikke fulgt med, og det er ærgerligt. Særligt fordi Fiat Doblo med sin størrelse kan være interessant for familier med tre eller flere små børn og behov for plads til en barnevogn. Samtidig viser testen, hvorfor man som bilkøber bør undersøge bilernes sikkerhedsniveau, før man beslutter sig for at købe en ny bil,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”FDM anbefaler, at man som udgangspunkt vælger biler med højst muligt sikkerhedsniveau, og at man derfor koncentrerer sit valg blandt biler, der har opnået enten fire eller fem stjerner i sikkerhedstesten fra Euro NCAP.”
 
Det er blandt andet fraværet af så godt som alle nye sikkerhedssystemer såsom automatisk nødbremse og linjevogter, der trækker ned. Derudover imponerer den syv år gamle Fiat Doblo langt fra, når det gælder kollisionssikkerhed. Hverken når det gælder de store eller små passagerer. I Danmark markedsføres den testede personvognsudgave da heller ikke længere i Danmark, men bilen handles fortsat brugt.
 
Ud over Fiat Doblo har Euro NCAP testet den nye BMW 5-serie, der helt efter bogen får de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.
 
”BMW opnår den forventede topkarakter, og alt andet havde også været opsigtsvækkende. Man kunne dog godt ønske sig, at BMW valgte at gøre alt sikkerhedsudstyr til standard, så alle biler havde det maksimale sikkerhedsniveau, når nu fabrikken har udviklet udstyret til bilerne. Det rokker dog ikke ved, at BMW 5-serie er en meget sikker bil,” siger Søren W. Rasmussen.