27. januar 2017 - FDM

Tænd det rigtige lys
Forkert lys skaber farlig trafik på motorveje.

Dyttende og blinkende medtrafikanter. Det er ikke altid lige populært at bruge det lange lys på motorvejen.
FDM

Vrede medtrafikanter og misforstået hensyn får mange bilister til at undlade at bruge det lange lys i trafikken. Også selvom loven siger det. Det forringer trafiksikkerheden, advarer FDM.

Dyttende og blinkende medtrafikanter. Det er ikke altid lige populært at bruge det lange lys på motorvejen. Heller ikke selvom loven påbyder det. Faktisk får de vrede reaktioner mange bilister til kun at bruge det kortere nærlys, når de færdes på motorvejen. Men så passer lys og hastighed ikke sammen, og det går ud over trafiksikkerheden. Det kan i værste fald være skyld i ulykker, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.
 
Misforstået hensyn
”Det er afgørende for trafiksikkerheden, at man som bilist kan se tilstrækkeligt langt. Det gælder ikke mindst på motorvejene, så man kan nå at reagere, når farten er høj og bremselængden større. Når mange alligevel undlader at bruge det lange lys, skyldes det enten uvidenhed eller et misforstået hensyn til andre modkørende bilister, som man ikke ønsker at blænde. Men det er forkert. Som udgangspunkt skal man køre med fjernlys på motorvej og kun blænde ned, hvis der er få hundrede meter op til en forankørende,” siger jurist i FDM Dennis Lange.
 
Færdselsloven siger ganske rigtigt, at man ikke må blænde andre trafikanter, og på landeveje kan det betyde, at man skal blænde ned, når man møder modkørende biler. Det problem har man imidlertid ikke på motorvejen. Holder man her øjnene på vejen, som loven siger, risikerer man ikke selv at blive blændet af bilerne i den modkørende retning.
 
Ulykker kunne være undgået
Hvor farlig det forkerte lys på bilen er, fremgår blandt andet af en rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, der har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten. I halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyder op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken. 
 
”Kører man med nærlys, kan man typisk kun se 50-70 meter frem. Det bliver særligt kritisk på motorveje, hvor man med en hastighed på over 100 km/t kun har ganske få sekunder at reagere i. Når mange bilister alligevel kører både 110 og 130 km/t i mørke med nærlys, er det givetvis fordi, trafikken er en dårlig læremester. Man kan i mange år gøre noget, der reelt er farligt, uden at der sker noget, men det er altså ikke det samme som, at det ikke er farligt,” siger Dennis Lange.