26. januar 2017 - Toyota

Toyota mest værdifuld
Toyota er verdens mest værdifulde bilmærke.

Toyota har opnået sin bedste placering nogensinde på Best Global Brands 2016.
Toyota

For femte år i træk placerer Toyota sig som det mest værdifulde bilmærke i verden. Det viser Interbrands store internationale undersøgelse Best Global Brands 2016.

Toyotas varemærkeværdi er steget 9 procent det seneste år og udgør nu hele 374 mia. kr., hvilket placerer Toyota på en samlet femteplads blandt samtlige varemærker i verden – én placering bedre end i 2015.

Toyota er for femte år i træk det mest værdifulde bilmærke i verden. Det faststår et af verdens førende konsulentbureauer Interbrand i den nyeste udgave af deres internationale undersøgelse af de mest værdifulde varemærker i verden, Best Global Brands 2016.

Med en varemærkeværdi på hele 374 mia. kr. udmærker Toyota sig altså som det ubetinget mest værdifulde bilmærke i verden og har i øvrigt aldrig før i undersøgelsens historie været mere værdifuld. Der er endda over 70 mia. kr. ned til næstbedste bilmærke.

Toyotas varemærkeværdi er steget 9 procent siden undersøgelsen i 2015, hvilket bl.a. har været medvirkende til, at Toyota er rykket en plads frem blandt alle varemærker i verden og nu indtager en imponerende femteplads foran mærker som bl.a. Disney, McDonalds og Facebook. Så højt har Toyota aldrig tidligere rangeret, og for blot seks år siden var Toyotas varemærkeværdi kun halvt så stor som nu.

Toyota synonym med innovation

Der er flere årsager til, at Toyotas varemærkeværdi vurderes som et af de højeste i verden og det højeste blandt alle bilmærker. Toyota har efter lanceringen af sin globale 2015-vision nemlig udviklet sig fra kun at være en bilproducent med biler i høj kvalitet og generel høj kundetilfredshed til også at være synonym med nytænkning og innovation.

Toyotas mål er at lede fremtidens mobilitet gennem produktudvikling, bæredygtighed og fokus på mennesker. Det japanske bilmærke har længe været førende inden for miljøtiltag bl.a. gennem introduktionen af verdens første serieproducerede hybridbil Toyota Prius i 1997.

Siden da er mange flere hybridmodeller kommet til, og Toyota runder snart ti millioner solgte hybridbiler. I fjor introducerede man en helt ny generation af hybridbilernes moder, Prius, samt den skarpt designede C-HR – begge med nyudviklet fjerde generation hybridteknologi, der sikrer et rekordlavt brændstofforbrug.

Toyota bliver i Interbrands undersøgelse af varemærkeværdier også belønnet for hele tiden at stræbe efter en bedre fremtid med bæredygtig mobilitet. Introduktionen af den forureningsfrie brintbil Mirai i flere lande heriblandt Danmark samt dét, at man har gjort over 5.000 patentlicenser inden for brintteknologien tilgængelig for alle andre producenter for at sætte ekstra skub på den positive udvikling, har også haft stor betydning i vurderingen af Toyotas varemærkeværdi.

Endelig vægter Toyotas konstante fokus på at forske og udvikle intelligente teknologier, der er med til øge sikkerheden både i og uden for bilen, tillige positivt i Interbrand-undersøgelsen. Toyota har bl.a. investeret adskillige millioner i et nyt forskningscenter Toyota Research Institute med afdelinger på de respekterede amerikanske universiteter Stanford University i Californien, University of Michigan og Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Se hele undersøgelsen fra Interbrand her!