5. december 2016 - FDM

Lavprisbiler sparer sikkerheden væk
Fjern afgifterne på sikkerhedsudstyret, mener FDM.

Den nye Suzuki Ignis er testet både med og uden sikkerhedspakke til henholdsvis fem og tre Euro NCAP-stjerner. (Foto: Euro NCAP/ FDM)
FDM

Sikkerheden spares væk

Årets sidste Euro NCAP-test byder igen på biler, der er testet både med og uden sikkerhedspakke. De sidste falder igennem. Fjern afgifterne på sikkerhedsudstyret, mener FDM.

Efter et sjældent stille test-år har der været travlhed før lukketid hos Euro NCAP. Hele seks biler er således med i årets sidste pulje fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde.
 
Af de seks biler er der de maksimale fem stjerner til Audi Q2, Ford Edge og Hyundai Ioniq. De tre andre, Suzuki Ignis og de identiske SsangYong XLV og SsangYong Luvi, er alle testet med og uden sikkerhedspakke i en såkaldt Dual-test. For Suzuki Ignis betyder det, at den klarer sig til henholdsvis fem og tre Euro NCAP-stjerner, mens de to SsangYong-modeller klarer testen til hhv. fire og tre stjerner.
 
”Som vi har set det i løbet af året, er de nye sikkerhedssystemer helt afgørende for, hvor godt nye biler klarer sig i Euro NCAPs sikkerhedstest. Men selvom flere af systemerne i dag er standard i mange biler, er der stadig producenter, som har udgaver, der sælges uden en sikkerhedspakke. Men som Dual-testen viser, falder de igennem,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”Med de nye systemer som automatisk nødbremse og linjevogter får man en markant højere sikkerhed, og det afspejles i testresultatet. De høje danske afgifter kan imidlertid få bilkøbere til at vælge de billigere udgaver uden sikkerhedssystemerne. Det er et stort problem for både bilejerne selv og trafiksikkerheden generelt. Sikkerhed i biler bør ikke være noget, der fravælges, fordi det er for dyrt. Det understreger endnu en gang behovet for at få fjernet den særlige danske afgift på sikkerhedsudstyr.”
 
Netop de nye sikkerhedssystemer har fra årsskiftet været afgørende for, hvor mange point biler kan få i de forskellige kategorier. Her har systemerne ligefrem kunnet trække et ellers gennemsnitligt resultat op. Det ses også ved de biler, der er testet i denne omgang, hvor selv de tre dukse langtfra imponerer i kollisionstestene. Alligevel redder de et på papiret flot resultat i land takket være point fra et automatisk nødbremsesystem.
 
”Selvom det gennem årene er blevet langt mere sikkert at sidde i en ny bil, hvis uheldet er ude, viser den seneste test, at vi langtfra er ved vejs ende. Der er fortsat en opgave med at forbedre sikkerheden for både bilens fører og passagerer i tilfælde af en frontal- eller sidekollision. Det er en udvikling, producenterne fortsat skal have fokus på sideløbende med udviklingen af de nye sikkerhedssystemer,” siger Søren W. Rasmussen.