31. oktober 2016 - FDM

Pas på udløbet garanti
Mange bilejere overraskes over udløbet garanti.

Vil man sikre sit bilejerskab bedst mulig, bør man derfor gå efter en bil, der har en garanti, som strækker sig ud over den lovpligtige reklamationsret på to år.
FDM

Mange bilejere har svært ved at forstå, at garantien ikke dækker, når bilen efter få år går i stykker. Gå efter bilmærker med lang garanti, lyder rådet fra FDM, som efterlyser generelt bedre garantier på nye biler.

Selvom nye biler bliver stadig bedre, er det ikke ensbetydende med, at der ikke kan gemme sig dyre overraskelser i gearkasse eller motor selv efter få år. Alligevel overraskes mange bilejere, når de erfarer, at garantien på deres kun to til tre år gamle bil ikke længere gælder. Det skriver FDMs medlemsmagasin Motor.

”Vi taler i vores rådgivning dagligt med medlemmer, som overraskes over, at garantien er udløbet, selvom deres bil kun er få år gammel. Mange har svært ved at forstå, at de efter så kort tid ikke har nogen steder at gå hen med regningen, når bilen går i stykker. Men er garantien udløbet, er der som udgangspunkt ikke noget at gøre,” siger afdelingschef i FDMs rådgivning, Per Alkestrup, og fortsætter:

”Det er naturligvis ærgerligt og understreger behovet for bedre garanti på nye biler, som generelt er alt for ringe. I langt de fleste tilfælde begrænser den sig til to eller tre år, og det er for lidt.”

Garantibilledet mudres dog en smule af, at nogle bilejere i enkelte tilfælde får udbedret hele eller dele af reparationen, selvom garantien er udløbet. Det sker, når forhandleren eller værkstedet vælger at yde såkaldt kulance, som er en slags goodwill.

”Kulance kan være udmærket i de tilfælde, hvor man faktisk får det. Problemet er, at det ikke er noget, man har krav på, og som ofte er afhængigt af, at man får sin bil serviceret hos forhandleren. Derfor må og kan man som forbruger heller ikke forvente at få kulance, der altså ikke stiller én ligeså godt, som en egentlig garanti,” siger Per Alkestrup.

Vil man sikre sit bilejerskab bedst mulig, bør man derfor gå efter en bil, der har en garanti, som strækker sig ud over den lovpligtige reklamationsret på to år. Derudover kan man overveje at tegne en service- og reparationsaftale med et fast månedligt beløb, som typisk løber to til fem år. Endelig tilbyder flere bilmærker, at man kan tilkøbe en garantiforlængelse.

”Garantiforlængelserne er dog ikke egentlige garantier, men en forsikring, man selv betaler for, og som ikke omfatter alt. Derfor bør man altid læse betingelserne grundigt, evt. med hjælp fra FDMs jurister, inden man tegner en sådan,” siger Per Alkestrup.