22. april 2002 - Volkswagen

VW 1L i 2010
VW-chef lover superøkonomisk bil på markedet indenfor otte år

Prototypen ville koste en formue, hvis den skulle sættes i produktion. Udfordringen er nu at lave en bil, der kan køre 100 kilometer literen, og som almindelige mennesker kan betale.
Af Jeppe Lykke Hansen
År 2010 er navnet på en glimrende science fiction-bog, men det kan også være svaret på det store spørgsmål om, hvornår Volkswagen lancerer en produktionsmodel af den prototype, der sidste uge kørte 230 kilometer på bare 2,1 liter dieselolie.

Og det var ikke science fiction, selvom det godt kunne lyde sådan.

Ved demonstrationen af prototypen, der har en brændstoføkonomi over de magiske 100 kilometer literen og dermed er en ægte 1L, ville Volkswagen imidlertid ikke ud med en lanceringsdato.

1L i 2010
Nu har den afgående øverste chef for Volkswagen, Ferdinand Piëch, alligevel sluppet et årstal til det tyske magasin Stern, hvor han udtaler, at 1L-bilen vil være klar til produktion i år 2010.

Han tør endnu ikke at give et bud på en eventuel pris, da prototypen er lavet af ekstremt dyre materialer, hvilket foreløbigt gør en lancering umulig.

Miljøets Rolls-Royce
Ingen mennesker vil trods alt være villige til at betale en Rolls-Royces pris for en topersoners bil med et minimum af komfort. Altså med mindre de to sæder sider i en supersportsvogn.

Det betyder, at en lang række tekniske problemer skal løses før, at bilen kan komme ned i et lanceringsvenligt prisleje.

Hvis 1L'eren nogensinde skal lanceres, skal prisen formentlig ned og ligge et sted mellem en VW Lupo 3L og en Smart.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER