16. september 2016 - Peugeot

PEUGEOT 3008 DKR
Ny PEUGEOT 3008 DKR er klar til Dakar Rally.

Kørerne Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Sébastian Loeb og Cyril Despres skal sikre Peugeot Sport den sjette Dakar-sejr.
PEUGEOT

Efter et succesfuldt Dakar og Silk Way Rally med PEUGEOT 2008 DKR i år, kan Team Peugeot Total og Red Bull præsentere en helt ny udfordrer til det kommende Dakar Rally i januar. Det drejer sig om den nye PEUGEOT 3008 DKR.

En teknisk udfordring og en designers drøm
Den nye Dakar-løve er baseret på den helt nye PEUGEOT 3008 SUV og bliver efter otte måneders intensivt arbejde i Velizy vist for første gang for offentligheden ved Paris Motor Show her i efteråret.

”Den nye 3008 DKR symboliserer det næste skridt, fortæller Team Director Bruno Famin. ”Vores mål med denne bil har været at tage de svage punkter ved den eksisterende bil og gøre dem stærkere, mens vi udnytter de nuværende styrker og forbedrer dem endnu mere. Der er desuden nye regler, som vi naturligvis skal følge”.

Sebastian Criquet er senior designer hos Peugeot og ansvarlig for de aggressive linjer på både den nye PEUGEOT 3008 DKR og den nye 3008 SUV. ”Vores nye Dakar bil er den mest ekstreme version af Peugeots nyeste SUV, tilføjer Criquet. Den har bibeholdt det karakteristiske designsprog fra den serieproducerede bil, men det er taget skridtet videre og sat ind i en rallykontekst. Og dette er en drøm for enhver designer: Når du tegner en bil, har du altid en motorsportsversion i baghovedet”.

Forbedringer på fire hovedområder


Driftssikkerhed
Forgængeren 2008 DKR var driftssikker nok til at vinde Dakar Rally og hele ni hastighedsprøver, men der er altid plads til forbedringer i en bil til motorsport. Peugeots ingeniører har gennemgået bilen stykke for stykke for at forfine selv de mindste detaljer, både når det gælder mekanisk styrke og komplekse elektroniske processer som motorstyring. Dakar er det mest krævende race i verden med 10.000 km gennem diverse forhindringer ved høj fart og er den ultimative pålidelighedstest af enhver maskine.

Køreegenskaber
Peugeot Sport har givet rallybilens 3.0 liter V6 motor endnu mere power, så den nu har større moment ved lavere omdrejninger. En ekstra udfordring for ingeniørerne har været de nye regler om, at restrictoren skal være mindre i forhold til det tidligere tekniske reglement, hvilket har givet et tab på cirka 20 hestekræfter. Det har man dog kompenseret for ved at nå en højere ydelse ved et lavere drejningsmoment, hvilket gør bilen nemmere at køre og potentielt hurtigere.

Affjedring
Affjedringen er et af nøgleelementerne til succes i Dakar, eftersom bilens undervogn styrer, hvor hurtigt bilen kan krydse den vilde natur, der varierer fra saltsletter, til WRC lignende grusveje og sandbanker. Affjedringen i 2008 DKR var ifølge kørerne et af de mest imponerende aspekter ved bilen. Den er nu blevet yderligere forfinet i 3008 DKR, hvor man bl.a. har optimeret støddæmperne og undervognens opbygning.

Aircondition
Vi tager alle aircondition for givet i vores biler, men denne feature blev først introduceret på 2008 DKR i Asien i sommer og er nu blevet endnu mere effektiv i den nye 3008 DKR. De forskellige teams tilbringer op til 12 timer i bilen, hvor temperaturen i cockpittet kan snige sig op over 60 grader. Man skal således ikke undervurdere effekten af aircondition på den menneskelige performance, for selvom kørerne er topatleter, vil den forbedrede aircondition hjælpe dem til at yde på et endnu højere niveau og få endnu mere ud af bilen.

Team Peugeot Total er parat til nye udfordringer
Peugeot Sport stræber efter den sjette Dakar-sejr og alle sejl er sat til med den potente kombination af Peugeot, Red Bull, Total, Sparco, BF Goodrich og det mest succesfulde Dakar kører line-up i verden: Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Sébastian Loeb og Cyril Despres.