12. september 2016 - Renault

Facelift til Renault Clio
Den nye Renault Clio får debut søndag den 18. september.

Den faceliftede Renault Clio afsløres ved Åbent Hus hos landets Renault forhandlere søndag den 18. september.
Renault

Renault Clio har siden introduktionen i slutningen af 2012 været den mest populære model blandt alle Renault modeller i Danmark. Nu kommer den faceliftede version, og den byder på både design- og motormæssige fornyelser.

13 millioner biler og 26 år efter lanceringen af den første Renault Clio, kommer der nyt blod til den eksisterende Renault Clio. En bil, der blev lanceret i 2012, og var startskuddet til Renaults komplette designfornyelse under ledelse af chefdesigner Laurens van den Acker.

I Danmark var Clio, som alle andre steder i Europa, en succes fra dag et, og siden begyndelsen af 2013, er der solgt over 17.000 Renault Clio herhjemme. I Europa i 2015 alene blev solgt mere end 400.000 eksemplarer.

Søndag den 18. september holdes der så Åbent Hus med den nye faceliftede udgave hos landets Renault forhandlere. Og der er meget at glæde sig til. Designet er fornyet, der er nye motorer og så er der et forrygende godt introtilbud.

Den veludstyrede Zen model i 90 hk benzinversion med blandt andet klimaanlæg og læderrat fås nu til 144.900 inklusiv håndfri nøglebetjening, elruder bag og parkeringssensor. En besparelse på 11.400 kroner. Ønsker man den i stationcar versionen er merprisen 10.000 kroner.

Ønsker man også at finansiere bilen gennem Renault er der yderligere 5000 kroner at hente på den faceliftede Renault Clio.

Ændringer inde og ude
Der er en, der engang har sagt, ”If it ain`t broke – don´t fix it. Med andre ord – lav ikke om på noget der virker. Men det har man alligevel gjort med succes med den faceliftede version, for naturligvis sker der en noget på designet. Det er blevet endnu mere sportsligt, og bilen har fået et mere maskulint udtryk.
Det første man dog skal vænne sig til er de nye udstyrsnavne. Væk er Authentique, Expression og Dynamic, som vi kendt i snart mange år. Nu er navnene Life, Zen og Limited. Basisversionen hedder nu Life, mellemversionen hedder Zen, mens topversionen hedde Limited. Over disse står GT versionen. 

Men en ting er jo navne – noget andet hvad der rent faktisk er sket med bilen. Som i de andre nye Renault modeller, Megane, Talisman og Kadjar, får forlygterne nu den genkendelige C- shape lys signatur. Og fronten er også blevet re-designet. Kørelysene flyttet fra den let skeløjede position midt på kølergrillen, ud og ned i siderne. Det giver bilen et breder udseende, når man ser den komme kørende. Samtidig er den nedre del af kølergrillen bevet gjort bredere, og bagtil er kofangeren også ændret.

Bedre sæder – lækrere rat
Indvendigt er der kræset mere for detaljerne med nye materialer og bedre polstring på sæderne. Derudover er der kommet nye knapper til rudehejs og indstilling af elspejlene, Der er kommet en ny gearknop hentet hos storerbror Renault Megane, og der er kommet et nyt lækkert rat, der gør køreoplevelsen endnu bedre. 

På infotaintmentsiden kommer der nu flere forskellige muligheder at vælge imellem. Media Nav systemet får en opdatering, R- Link systemet bliver version 2, med nye og forbedrede features. For feinschmeckerne er der også muligt at få Clio i Bose edition med fantastisk lydsystem. Desuden fås den nu med bakkamera som supplement til parkeringssensorerne.
Nye farver er der også. Faktisk fire i alt. En ny rød, der har fået betegnelsen Bourgogne rød, titanium grå, perlemors hvid og en fræk blå – kaldet Iron Blue, der især kobles med GT versionen.

Tre benzinmotorer at vælge imellem
På motorsiden er den mindste 75 hk diesel nu fjernet og man kan nu udelukkende vælge den ultraøkonomiske 90 hk version, der går hele 31,3 km/l, og dermed blot koster 590 kroner i grøn ejerafgift.

Til gengæld er der tre benzinmotorer at vælge imellem. Den robuste 75 hk benzin, den populære 90 hk benzin med et fornemt brændstofforbrug på 23,8 km/l, og så en spritny 120 hk firecylindret TCe benzinmotor med seks-trins gearkasse. Den fås udelukkende fås til den nye GT version.

Priserne begynder ved 118.900 kroner for en Life version i hatchback og med 75 hk benzinmotor. Ønsker man stationcar er merprisen 10.000 kroner.
I den anden ende af skalaen finder man GT versionen, der begynder ved 186.900 kroner for en 90 hk benzin. Ønsker man 120 hk og fire cylindre, så er prisen 201.900 kroner. Ønsker man disse versioner i stationcar er merprisen igen 10.000 kr. GT versionen har blandt andet sportssæder, sportsrat, særlige pedaler og gearknop, seje alufælge og særligt sportsligt indtræk.