1. september 2016 - FDM

Fem stjerner til nødbremserne
Ingen vej uden om automatisk nødbremse.

I Danmark får Kia Niro sikkerhedspakken med automatisk nødbremse som standard, og dermed vil Kia Niro i alle tilfælde være fem-stjernet.
FDM

Trods Euro NCAPs skærpede krav til de vigtige AEB-systemer hænger bilproducenterne på. Det ses i efterårets første Euro NCAP-test, hvor der er fem stjerner til de biler, der har nødbremsesystemerne.

Efterårssæsonen hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde, Euro NCAP, åbner med fire flotte resultater til alle puljens biler. Der er således de maksimale fem stjerner til både Kia Niro, Renault Scenic, Subaru Levorg og Toyota Hilux - vel og mærke i de bedste udgaver.

For Toyota Hilux og Kia Niro gælder nemlig, at de efter Euro NCAPs nye dual-test er testet med og uden sikkerhedspakke, og så rækker resultaterne kun til henholdsvis tre og fire stjerner. I Danmark vil Kia Niro dog være fem-stjernet, da sikkerhedspakken her bliver standard.

”Selvom den ene af de to kollisionstest giver anledning til panderynker, overbeviser Kia Niro alligevel samlet med et meget flot resultat. Det viser, at det ikke kun er på komfortudstyr, at Kia kan være med. Ikke mindst i forhold til sikkerhedsudstyret illustrerer testen, hvilken betydning sikkerhedspakken med nødbremse har for det samlede resultat. Derfor er det også meget positivt, at Kia har valgt, at pakken i Danmark bliver standard og altså ikke noget, man kan fravælge. Heller ikke selvom det betyder, at bilen bliver en smule dyrere,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

I det hele taget understreger den aktuelle test endnu en gang, at det er svært at komme uden om de automatiske nødbremsesystemer, AEB, hvis alle fem stjerner skal i hus. Helt i tråd med årets tidligere test får alle fire biler da også denne gang point for selv at kunne genkende og bremse for bløde trafikanter.

”Udviklingen inden for de automatiske nødbremsesystemer går stærkt, og det er positivt at se, at bilproducenterne faktisk lykkes med at følge med Euro NCAPs skærpede krav til de vigtige AEB-systemer. Selvom alle systemerne ikke er lige gode, kan de stadig gøre en afgørende forskel. De bedste af slagsen kan i dag nå at bremse helt ned fra 40 km/t, hvis et barn pludselig løber ud foran bilen. Og ved hastigheder på op til 70 km/t kan nødbremserne helt afværge sammenstød med en forankørende bil. Ser vi bare få år frem, vil de automatiske nødbremsesystemer have forbedret trafiksikkerheden markant,” siger Søren W. Rasmussen.

Kia Niro er testet både med og uden sikkerhedspakke. I Danmark bliver sikkerhedspakken med automatisk nødbremse dog standard, og dermed vil Kia Niro i alle tilfælde være fem-stjernet. (Foto: FDM/ Euro NCAP)