29. august 2016 - FDM

Leasing med få efterregninger
Kun få leasingbiler får store efterregninger.

Frygten for høje efterregninger når leasingbilen skal afleveres er ofte ubegrundet, viser gennemgang, FDM har foretaget af 771 leasingbiler.
FDM

Gennemgang af 771 biler
Frygten for skyhøje efterregninger afskrækker mange fra at privatlease deres næste bil. Men i langt de fleste tilfælde er frygten ubegrundet, viser stor gennemgang, FDM har lavet.

Bekymringerne overstiger i langt de fleste tilfælde den endelige efterregning for slitage, der ligger ud over det tilladte, når leasingbilen skal afleveres tilbage. Det viser en gennemgang, FDM har lavet af 771 tilbageleveringer af privatleasede biler. I godt hver fjerde tilfælde slap leasingtagerne helt uden ekstraregning, mens den for andre 49 procent holdt sig under 5.000 kroner. I gennemsnit kostede det ’kun’ 3.412 kroner at tilbagelevere leasingbilen.

”Selvom de hører til sjældenhederne, er det skrækhistorierne om efterregninger på 20.000 kroner eller mere, folk husker. Men faktisk er det under én procent af de leasingbiler, FDM har kontrolleret, hvor det ender så galt. Med en gennemsnitlig efterregning på 3.412 kroner pr. bil slipper man endda billigere, end hvis man skulle sælge en bil med de samme fejl,” siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

Opmærksom på aftalen
Det skyldes at forsikringsselskabernes eget takseringssystem, gør, at man som leasingtager ofte kan få udbedret skader til storkundepriser. Leasingselskaberne har dog forskellige vilkår og vurdering af, hvilke skader der skal betales for. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i leasingselskabets regler, før man skriver under på kontrakten og genlæser vilkårene, inden bilen afleveres.

”Vores gennemgang viser, at holder man sin leasingbil, som var det ens egen, er der ingen grund til at frygte for store ekstraregninger. Der er dog nogle tommelfingerregler, man bør have sig for øje, når det er tid til at aflevere bilen igen. Sørg for, at bilen er helt nyvasket og støvsuget. Er der småridser, kan man overveje at få dem poleret op. Er der større skader, er det vigtigt, at man får undersøgt, om ens forsikringer dækker og i så fald får anmeldt og udbedret skaderne, inden bilen afleveres. Det lyder ligetil og er det også. Ikke desto mindre er noget, mange glemmer,” siger Allan Skytte Christensen og tilføjer: 

”Endelig, men nok så væsentligt, bør man allerede inden, man underskriver leasingaftalen, sikre sig, at bilen gennemgås af en uvildig tredjepart som FDM ved aflevering.”

FDMs kontrol af de 771 biler er foretaget fra efteråret 2015 til sommeren 2016.