29. april 2016 - FDM

Nye Euro NCAP-stjerner
Nye Euro NCAP-stjerner guider til bedre sikkerhed.

Alle sikkerhedssystemer er standard i den nye Toyota Prius. Det ses på resultatet, hvor hybridbilen som den første bil i år henter de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.
FDM

Euro NCAP tester fra i år biler både med og uden sikkerhedssystemer. Det betyder, at nye biler nu kan få to sæt Euro NCAP-stjerner. En stor hjælp til forbrugerne, der får nemmere ved at aflæse den enkelte bils sikkerhedsniveau, mener FDM.

Euro NCAP-sæsonen har det med at lægge stille ud, og 2016 er ingen undtagelse.
Bare to biler (Suzuki Baleno og Toyota Prius) er med i årets første test fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde, hvor kravene til bilers sikkerhed igen er strammet en tak.

Blandt andet er kravene til andelen af de solgte biler, der har forskellige sikkerhedssystemer installeret, blevet skærpet. Ligesom det nu udløser point, hvis bilen har automatisk nødbremse, der også bremser for bløde trafikanter. Der er også blevet ryddet op i sikkerhedssystemerne, så der nu ikke længere gives point for ESC, som i dag er et krav, hvis bilen skal typegodkendes.

”Mest interessant er dog, at biler fra i år testes både med og uden sikkerhedspakke, hvis denne ikke er standard. Det betyder, at samme bilmodel nu kan få to forskellige testresultater, som begge vil fremgå af bilens Euro NCAP-mærkat. Det er en klar forbedring for forbrugerne, som nu nemt kan se, hvordan den konkrete bilmodels sikkerhedsniveau er,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Hvordan den nye dual-test tager sig ud, fremgår af den aktuelle test. Her er der henholdsvis tre og fire stjerner til Suzuki Baleno, som er testet med og uden den sikkerhedspakke, der kan tilkøbes, hvis man vil have automatisk nødbremse.

”Suzuki Baleno er et eksempel på, hvordan den nye test bringer flere stjerner i spil, og illustrerer, hvorfor man ikke bør spare på sikkerheden. Grundudgaven hiver kun lige tre Euro NCAP-stjerner hjem i kategorien sikkerhedsudstyr, og nærlæser man resultaterne i børnesikkerhed, er der også områder her, som producenten bør forbedre. Det er ikke godt nok i 2016 og kan i hvert fald gøres bedre,” siger Søren W. Rasmussen.

Modsat den lille Suzuki er alt sikkerhedsudstyret standard i den nye Toyota Prius, som derfor kun har ét testresultat. Til gengæld henter bilen som årets første de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.

”Der er stor ros til Toyota Prius for det samlede resultat og til Toyota for at gøre de forskellige sikkerhedssystemer til standard. Dermed skal forbrugerne ikke tage stilling til tilkøb af sikkerhed, og sådan bør det også være. Med resultatet understreger Toyota Prius også, at hybridteknologien ikke udgør nogen sikkerhedsrisiko,” siger Søren W. Rasmussen.