7. marts 2016 - Toyota

Toyotas skarpslebne nyhed
Toyota introducerer C-HR i Danmark i starten af 2017.

Toyota introducerer den nye C-HR ved den internationale biludstilling i Geneve.
Toyota

Et opsigtsvækkende og hidtil uset dramatisk og vovet design kombineret med en blanding af 5-dørs coupé og høj SUV. Sådan kan Toyotas seneste skud på bilstammen – den helt nye Toyota C-HR – beskrives. Det blev klart, da den japanske bilgigant ved den internationale biludstilling i Geneve i Schweiz løftede sløret for en ny, fræk dreng i klassen.

En helt unik karakter. Så kort og præcist kan verdens største bilproducent Toyotas nyeste skud på bilstammen beskrives. Flere spærrede da også øjnene ekstra op, da klædet blev trukket af den helt store verdensnyhed Toyota C-HR ved den internationale biludstilling i Geneve i Schweiz.

Til syne kom den endelige udgave af en helt ny Toyota-model med et dramatisk design præget af skarpe og flydende designlinjer både foran, på siden og bagest på den opsigtsvækkende bilmodel.

Toyota C-HR, der på engelsk står for Coupe High Rider (et coupé-lignende køretøj med høj frihøjde og højere siddeposition), viser dermed troskab til den konceptudgave, som den danske Toyota-bildesigner Stephan Rasmussen stod bag, og som tiltrak ekstra stor opmærksomhed for et halvt år siden ved Frankfurt Motor Show.

Bilens coupé-lignende linjer er designernes svar på udfordringen med at kreere en bilmodel, der skiller sig positivt ud blandt de eksisterende Toyota-modeller og samtidig viser en ny vej i crossover-bilklassen.

Nyeste hybridteknologi
Ud over det vovede design byder Toyota C-HR også på innovation til sin klasse med introduktionen af en hybridudgave. Der er tale om Toyotas nyeste og fjerde generation hybridteknologi, som også netop har fundet vej til den helt nye Toyota Prius. Dermed er der lagt op til en bil, der vil klare sig særligt godt i bylivet med en for sin klasse hidtil uset høj brændstofeffektivitet.

Toyota C-HR er bygget på en helt ny platform baseret på den nye Toyota-filosofi TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis.

Det medfører bl.a. et lavere tyngdepunkt til C-HR og gør dermed også bilen til en endnu større fornøjelse at sidde bag rattet i, ikke bare når man glider gennem den tætte bytrafik, men også på åben vej uanset typen af underlag.

Skabt med fokus på Europa
C-HR er skabt med særlig fokus på Europa. Hiroyuki Koba, der er chefudvikler af C-HR, har således tilbragt tusindvis af kilometer på europæiske veje for at få nærmere indsigt i og forståelse af det europæiske vejnet såvel som den europæiske kørestil.

Han har bl.a. lagt mærke til, at europæere i forhold til andre folkeslag i verden har en meget mere glidende kørestil baseret på en hurtigere opfattelse af trafikken og øjeblikkelig reaktion derpå.

”Europæere undgår i højere grad hindringer i trafikken ved evt. at ændre vognbane og samtidig fastholde hastigheden for at komme mere effektivt frem. Det har fået os til at arbejde med kørepræcision i alle bilens aspekter sammen med vores europæiske team. Vi er gået efter at opnå mindst ligeså gode køreegenskaber for C-HR som for en bil i den kompakte mellemklasse, hvor Auris hører til,” fortæller Hiroyuki Koba.

Han har altså taget udgangspunkt i den typiske europæiske kørestil og derudfra udviklet køredynamikken for C-HR og gøre den i stand til at reagere hurtigt og præcist på førerens kommandoer.

Et særligt LED-lygtebånd i de overdådige for- og baglygter samt tredimensionelt udseendede kofangere bidrager til, at C-HR også efterlader indtrykket af en bred og prangende bil i balance med sig selv. Læg dertil de specielle bagdøre med dørhåndtagene integreret i den bageste C-stolpe samt den coupé-lignende taglinje, der munder ud i en stor topspoiler.

Alt dette i kombination med et ekspressivt design, der flere steder byder på linjer, som mest af alt minder om en facetslebet og yderst holdbar ædelsten, levner ingen tvivl om, at Toyota C-HR er en bil, der vil frem i verden, og at målgruppen til den nye Toyota-model vil det samme.

Hybrid og turbobenzin
Motormæssigt kommer Toyota C-HR både som hybridbil og med ren benzinmotor. Som hybridbil kan C-HR mønstre samme helt nye 1.8-liters benzinhybridmotor, som også netop er introduceret i fjerde generation Prius, og som byder på 122 hk og en historisk høj termisk effektivitet for benzinmotoren på over 40 procent. Det gør, at C-HR som hybridbil udleder mindre end 90 gram CO2 pr. km og dermed sætter nye standarder for crossover-klassen.

Det bliver også muligt at vælge Toyotas nye 1.2-liters turbobenzinmotor til C-HR. Turbobenzinmotoren, der yder 116 hk, debuterede for et halvt år siden med stor succes i Auris og vil til C-HR både kunne fås med manuelt gear og CVT-automatgear.

Udvidet sikkerhedspakke
Der er naturligvis også taget højde for sikkerheden i den nye crossover. Sikkerhed er generelt en topprioritet hos Toyota, så man altid kan føle sig tryg i bilen under kørslen.

C-HR kommer som standard altid med Toyotas omfattende sikkerhedspakke Toyota Safety Sense, der bl.a. byder på automatisk nedbremsning, hvis der er risiko for en ulykke, vognbaneassistent, automatisk læsning af vejskilte samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.

Derudover er sikkerhedspakken i C-HR også udvidet med adaptiv fartpilot, som selv sørger for at holde afstand til den forankørende, samt automatisk nedbremsning for fodgængere.

Toyota introducerer C-HR i Danmark i starten af 2017.