1. juli 2015 - Applus Bilsyn

Undgå bilferie i nødsporet
Hvad anbefaler eksperterne

Stor vægt og lange køreture medfører typisk overophedning af motoren eller fejl i de elektriske installationer, der kan sætte motoren ud af drift.
Applus Bilsyn

Der er stor forskel på, hvad danskerne selv tjekker på bilen før bilferien, og hvad eksperterne rent faktisk anbefaler, viser ny undersøgelse.


Sommeren står for døren, og 1.600.000 danske bilejere holder om få uger sommerferie bag eget rat, viser ny Applus Bilsyn-undersøgelse blandt 2.290 bilejere.

Langt de fleste – hele 89 procent ifølge tallene - får løbet bilen igennem, før de sætter afsted henover asfalten. Og det gør de klogt i, fortæller man hos Applus Bilsyn.

"Ca. 7.000 danskere måtte sidste år trække ind i nødsporet og ringe efter teknisk assistance, fordi deres bil går i stykker i udlandet. Det samme sker for folk på bilferie i Danmark. Uanset hvor man kører rundt, så belaster en kør-selv-ferie altid en bil. Især hvis den er ældre, og det er de fleste danske biler. Stor vægt og lange køreture medfører typisk overophedning af motoren eller fejl i de elektriske installationer, der kan sætte motoren ud af drift,” siger adm. direktør hos Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen.

Gør-det-selv-tjek ikke nok
Ifølge undersøgelsen gennemgår 73 procent selv bilen. Men gør-det-selv-tjek er imidlertid ikke altid nok, advarer man hos Applus Bilsyn.

"Vi anbefaler, at man får lavet en TilstandsAttest på bilen af fagfolk, fordi man på den måde får en teknisk og mere grundig gennemgang af bilen. Er der udbedringer, inden ferieturen begynder, får man det at vide. Ud over at det er ubelejligt at blive forsinket på sin ferie, kan uforudsete motorproblemer godt koste flere tusinde kroner, alt efter skaden naturligvis. Herudover kan du risikere også at skulle betale for ekstra hotelovernatninger, hvis din bil ikke kan repareres med det samme,” siger Per V. Rasmussen.

Top 5: Det tjekker vi selv på bilen
1. 80 % tjekker olien
2. 78 % dæktrykket
3. 71 % sprinklervæsken
4. 63 % lygterne
5. 53 % kølervæsken. 

Top 5: Eksperternes tjekpunkter
1. Slitage på styretøj, bremser, hjulophæng og gear
2. Kølervæsken så motoren ikke overopheder
3. Bremsevæske så bremserne fungerer
4. Motorolie og filter så motoren ikke brænder
5. Dæktrykket og dæk for at køre sikkert




Faktaboks: Skal du til Tyskland – så husk miljømærket!
Ca. 70 tyske byer har indført miljøzoner siden 1. januar 2008, hvor kun biler med et grønt miljøzonemærke (Umweltplakette) må køre ind. Mærket bliver forsynet med bilens indregistreringsnummer og er gyldige i hele bilens levetid. Et miljømærke koster 165 kr. i webshoppen på Applusbilsyn.dk. Ganske få byer accepterer fortsat et gult mærke.