21. maj 2015 - Mercedes Benz Danmark
|
|
|
De seneste amerikanske undersøgelser viser en reduktion i antallet af dræbte ved eneulykker på 30%, og 67% på SUV/offroad-biler.
|
Mercedes-Benz Danamrk og Bilviden.dk
I 1978 introducerede Mercedes-Benz ABS-bremserne, og i 1985 blev antispin-systemet introduceret. Dermed var vejen banet for introduktionen af elektroniske sikkerhedssystemer, der hjælper bilisten med at håndtere bilen i svære situationer.
I 1995 supplerede Mercedes-Benz systemet med sensorer, der registrerer ratbevægelser og sideværtskræfter. I samspil med den elektroniske styring af bremser og motor åbnede de nye sensorer for, at bilen selvstændigt registrerede og modvirkede en udskridning.
Det elektroniske stabiliseringssystem – ESP – var født. ESP blev hurtig standard på de store 12-cylindrede versioner af S-Klassen, og Mercedes S 600 Coupé var verdens første serieproducerede bil med ESP. Men en opsigtsvækkende hændelse i Sverige fik hurtigt gjort teknologien til standard i alle Mercedes-modeller.
Det svenske held i uheld
I 1997 væltede journalister fra bladet Teknikens Värld med den dengang nye Mercedes A-Klasse i den såkaldt svenske elgtest.
Noget som skabte overskrifter verden over. Men Mercedes vendte modgang til medgang. Det umiddelbare problem blev nemlig løst ved at gøre det unikke ESP-system fra luksusbilerne til standardudstyr – først i A-Klassen og siden i alle Mercedes-biler. Og på den måde skabte Mercedes-Benz en helt ny sikkerhedsstandard i moderne biler.
De seneste amerikanske undersøgelser viser, at ESP har nedbragt antallet af dræbte og hårdt kvæstede ved eneulykker med 30 procent i personbiler, og 67 procent i SUV/offroad-biler. Og siden november 2011 har det været et krav i EU, at alle nye biler skal være udstyret med ESP uanset producent.
Fra ide til virkelighed
Men det er ikke kun elgtesten, der har en skandinavisk forbindelse. Faktisk fostrede den dengang 32-årige ingeniør Frank Werner Mohn idéen til ESP-systemet allerede i 1989 efter en Mercedes-Benz testkørsel i det nordlige Sverige. I dag fortæller han:
”Solen stod op efter en kold nat, og vejen blev spejlglat. Da jeg speedede op, skred bilens bagende ud, og vi sad fast i en snedrive. Jeg lå søvnløs efter dette og tænkte over, hvordan man kan undgå sådan en udskridning.”
Frank Werner Mohn fandt frem til, at løsningen måtte komme fra automatisk og individuel nedbremsning på de forskellige hjul.
Sammen med en ung kollega, Thomas Wohland, udviklede han en matematisk model til beregning af kræfter i en udskridning. Ad mere eller mindre officielle kanaler hos Mercedes-Benz fik de hjælp fra kolleger til at udvikle projektet. På den måde lykkedes det dem at bygge en prototype af systemet. Blandt komponenterne i den oprindelige prototype var blandt andet en gyro fra en radiostyret helikopter.
I 1991 kunne de vise, hvad de al hemmelighed havde skruet på i over to år. En musegrå model W124 - forgængeren til vore dages E-Klasse - blev overgivet til udviklerne på vintertestbanen i Arjeplog i det nordlige Sverige. Blandt udviklerne hos Mercedes-Benz var en mand fra transmissionsafdelingen, der var kendt som en både forsigtig og langsom bilist.
”Da han satte sig ind i vores ’udskridningsfrie’ bil, kørte han snart rundt på den frosne sø med samme høje fart som alle andre. Hans entusiasme bidrog helt klart til, at Mercedes vovede at satse på at gøre den nye teknik til virkelighed i produktionsbiler”, fortæller Frank Werner Mohn.
Resten er – som man siger – historie.
Læs mere om ESP her
|