23. april 2015 - FDM

Bilejere er nu mere tilfredse med deres biler
Tysk luksus er bare bedst

Et stærkt brand er igen med til at sikre BMW titlen som det bilmærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med, viser FDMs store AutoIndex 2015-undersøgelse.
Danskerne er generelt blevet mere tilfredse med deres biler, viser FDMs AutoIndex 2015-undersøgelse, der toppes af tysk trio.

BMW er fortsat bilejernes liebling nummer ét. Sydtyskeren topper for 4. år i træk FDMs AutoIndex som det mærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med.

På de to efterfølgende pladser har Mercedes-Benz og Audi byttet plads i forhold til sidste års undersøgelse.

Det er 13. gang, FDM beder bilejerne vurdere tilfredsheden med deres bil, som tilsyneladende bare fortsætter med at stige og i 2015 er højere end nogensinde.

I gennemsnit er den samlede tilfredshed steget med 1,7 procent i forhold til sidste år.

”Spørger man bilejerne, er der ikke mange fingre at sætte på BMW. Ikke bare kvaliteten er i top, men man har også formået at højne oplevelsen på værkstedet og hos forhandleren, hvilket altså er med til at gøre BMW-ejerne de mest tilfredse bilejere
,” siger Motors chefredaktør, Bo Christian Koch, og tilføjer:
 
”Nok så interessant er det, at bilejernes tilfredshed generelt fortsætter med at stige. Det viser, at mens forhandlere og importører ikke kan gøre meget ved, hvor godt bilerne er skruet sammen, kan de løfte oplevelsen af bilejerskabet på andre områder, hvilket de er lykkedes med de senere år. Det er selvsagt noget, FDM som forbrugerorganisation hilser velkomment.”
 
I årets AutoIndex indtager Fiat den kedelige sidsteplads blandt de i alt 22 bilmærker, der er med i undersøgelsen.

Den plads har de senere år ellers tilhørt Chevrolet, som dog trækker sig fra det danske marked i år og derfor er siet fra.

”Mere end 31.000 danske privatbilejere har i år deltaget i AutoIndex, hvor de har svaret på næsten 120 spørgsmål om deres bil. Det gør ikke bare AutoIndex til Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked, men også til et solidt forbrugerværktøj, der er oplagt at konsultere, hvis man står og skal købe bil,” siger Bo Christian Koch.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM i perioden januar-marts 2015. 
 
I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.
 
Læs hele AutoIndex 2015-undersøgelsen i Motors majnummer, der udkommer fredag den 24. april.