3. december 2014 - Audi Danmark

Opdateret Audi A1
Nu også med trecylindrede motorer

Den kompakte A1 har nu fået frisket designet op både indvendigt og udvendigt og har samtidig fået nye endnu mere effektive motorer.
Mere end 500.000 solgte eksemplarer på verdensplan siden lanceringen i 2010 viser tydeligt, hvor populære Audi A1 og A1 Sportback er. Den kompakte A1 har nu fået frisket designet op både indvendigt og udvendigt og har samtidig fået nye endnu mere effektive motorer.

Den kompakte A1 byder på køreegenskaber på niveau med en mellemklassebil, og det stive karrosseri og den korte akselafstand gør den samtidig sportslig og sjov.
Seks motorer – både benzin og diesel – er nye eller markant videreudviklede. For første gang tilbyder Audi helt nye trecylindrede motorer – 1.0 TFSI og 1.4 TDI – der er effektive, uden at det går ud over køreglæden. Forbruget for hele motorprogrammet er faldet med op til 10 %, og motorernes ydelse rækker fra 90 hk til 192 hk.

Den elektromekaniske servostyring er helt ny til A1. Den reducerer servofunktionen, efterhånden som bilens hastighed øges. Herudover kan dens funktion tilpasses via det nye system Audi drive select. Føreren kan vælge mellem flere indstillinger til tekniske komponenter som de indstillelige støddæmpere. Fælgprogrammet går op til en størrelse på 18".
Udbuddet af infotainment er udformet særligt med henblik på behovene hos yngre kunder. Topversionen er MMI Navigation plus og komponenten Audi connect inklusive biltelefon. Sidstnævnte gør det muligt at anvende onlinetjenesterne fra Audi connect i bilen og omfatter et Wi-Fi-hotspot.

Den sportslige spydspids er fortsat Audi S1 og S1 Sportback med 231 hk og det permanente firehjulstræk quattro. Sprinten fra 0 til 100 km/h klares på 5,8 sek. (S1 Sportback på 5,9 sek.). Den sportsligt afstemte undervogn gør den endnu mere adræt, og modificerede spoilere for og bag samt de fire afgangsrør betyder, at man med det samme lægger mærke til den power, som de to kompakte modeller har at byde på.

Omfattende opgradering

Den nye Audi A1 og A1 Sportback begejstrer med deres sportslige linjeføring. Designet er endnu mere sportsligt, og længden er vokset med 2 cm til 3,98 m. Som ekstraudstyr tilbyder Audi tagbuen (på A1) eller tagkuplen (på A1 Sportback) i kontrastfarve.

Kabinen i den nye Audi A1 og A1 Sportback er rummelig og eksklusiv. Betjeningen er klar, og luksuriøse kromlister gør designet endnu mere elegant. Udstyrsprogrammet giver desuden kunden mulighed for at gøre sin A1 endnu mere individuel. A1 fås med design selection og S line-sportspakken samt en lang række andre muligheder for individualisering – fra farvede luftdyser til dekorfolier til karrosseriet. Audi Original Tilbehør byder også på flere muligheder, herunder for første gang en komplet udstyrspakke. Active kit omfatter blandt andet individuelle komponenter og fælgdesign.

De seks motorer til den opgraderede Audi A1 og A1 Sportback – fire TFSI- og to TDI-motorer – yder mellem 90 hk og 192 hk. Alle motorerne er helt nye eller har fået en grundig opgradering. I de fleste af dem er ydelsen blevet øget, og samtidig er forbruget blevet reduceret med op til 10 %. Den 7-trins S tronic-gearkasse fås til alle motorvarianter som ekstraudstyr eller standardudstyr (til 1.8 TFSI), og føreren kan lade den lynhurtigt skiftende dobbeltkoblingsgearkasse arbejde automatisk eller betjene den manuelt.

Indstigningsmotoren er den første trecylindrede benzinmotor i Audis historie. Audi A1 1.0 TFSI med 95 hk kører ved blandet kørsel hele 23,3 km/l (99 g CO2 pr. km) (foreløbige data). Den ligeledes nye trecylindrede dieselmotor, 1.4 TDI ultra med 90 hk, klarer i A1 29,4 km/l i henhold til NEFZ/NEDC-normen (89 g CO2 pr. km), og den er hermed den første ultra-model i Audi A1 og Audi A1 Sportback. Begge motorer imponerer med maksimal effektivitet.

Undervognen gør de to kompakte modeller sportslige og adrætte. Det nye elektromekaniske styretøj sikrer, at føreren får den optimale servofunktion i alle kørselssituationer. Servofunktionen reduceres, i takt med at bilens hastighed øges. Den nye udstyrslinje sport har en strammere opsætning, men den er mere komfortabel end forgængeren.

S line-sportsundervognen byder på endnu mere dynamik. Køredynamiksystemet Audi drive select er også nyt: Med det kan føreren vælge mellem de tre indstillinger auto, efficiency og dynamic til motorkarakteristikken, S tronic (ekstraudstyr) og de indstillelige støddæmpere – endnu en ny ekstraudstyrsoption.

Fælgenes diameter er på mellem 15" og 18". Den elektroniske stabilitetskontrol ESC gør køreegenskaberne endnu mere præcise og stabile, og i grænseområdet reducerer torque vectoring bilens understyring.

Topløsningen, når det gælder infotainment, er MMI Navigation plus med stor hukommelse og intelligent stemmebetjening. Systemets skærm kan klappes op fra instrumentpanelet. Det perfekte supplement er komponenten Audi connect inklusive biltelefon, som kobler bilen op på internettet. Føreren kan gøre brug af onlinetjenesterne fra Audi connect, og passagererne kan koble deres mobile apparater op til bilens Wi-Fi-hotspot. Eksklusive komponenter som Bose Surround Sound System afrunder infotainmentprogrammet.

4 meter dynamik: Audi S1 og S1 Sportback
Modelrækkens topversioner er Audi S1 og Audi S1 Sportback. Deres 2.0 TFSI-motor yder 231 hk og leverer et drejningsmoment på 370 Nm. De to S-modeller sprinter fra 0-100 km/h på 5,8/5,9 sek., og tophastigheden er 250 km/h.
Det permanente firehjulstræk quattro overfører kræfterne til alle fire hjul og er sat op til maksimal køreglæde.

Opsætningen er decideret stram, mens specielt udviklede pinollejer på forakslen og en avanceret fireleddet bagaksel sørger for endnu mere dynamik. Fælgene har en diameter på 17", Audi drive select og de indstillelige støddæmpere er standard. Detaljer udvendigt og indvendigt viser tydeligt den særlige position, som S1 og S1 Sportback har i segmentet. Standardudstyret er særdeles omfattende.

Forbrugsangivelser for Audi A1/S1:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 13,7-29,4*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 89-168*

*En bils brændstofforbrug og CO2-emission varierer alt efter valget af fælge og dæk og afhænger ikke kun af bilens effektive udnyttelse af brændstoffet, men påvirkes også af kørestilen og andre ikke-tekniske faktorer.