2. december 2014 - Renault

200.00 elbiler fra Renault
Nissan Alliancen

Renault – Nissan Alliancen har netop rundet elbilsalg nummer 200.000. Det betyder, at Alliancen, sidder på 58 procent af det globale marked.
Fire milliarder kilometer – eller hvad der svarer til 100.000 gange rundt om jorden. Det er så langt Renaults og Nissans elbiler indtil nu samlet har tilbagelagt. Og det kun fire år efter introduktionen af den mest succesrige elbil indtil nu – nemlig Nissan Leaf. Og Alliancen fortsætter sin vækst – Fra januar til november er der i alt solgt 66.500 elbiler, hvilket er en stigning på 20 procent i forhold til samme periode året før.

Hos den øverste chef for både Renault og Nissan – Carlos Ghosn – er der forståelig glæde over resultatet.

”Renault og Nissans elektriske køretøjer er ledere indenfor elbiler og det er biler, hvor kundetilfredsheden er meget høj. Baseret på den positive feedback fra ejerne, og den øgede efterspørgsel efter biler, der kører på vedvarende energi, er det ikke en overraskelse, at salget af elbiler stiger”, siger Carlos Ghosn.

Nissan er den af de to med langt de flest solgte elbiler. I alt har Nissan siden lanceringen af Nissan Leaf tilbage i december 2010 solgt 148.700 biler på verdensplan. Hovedparten er solgt i USA, Japan og Europa.

I Europa er det Renault, der har førertrøjen på. Siden Renault Kangoo EV blev lanceret tilbage i oktober 2013, er der solgt 51.500 elektriske Renault.

I Europa er Renault således den bedst sælgende elbilproducent, med en markedsandel på 31 procent. Renault Zoe er den mest populære elbil, med en markedsandel på 23 procent.

Fakta om Renault-Nissan Alliancen:

Renault – Nissan Alliancen er et strategisk partnerskab mellem to bilproducenter, der tilsammen sælger hver 10. nye bil i verden. Partnerskabet har eksisteret siden 1999 og alene i 2013 solgte de 8,3 mio. biler i 200 lande.

Alliancen har desuden strategiske samarbejder med tyske Daimler, kinesiske Dong Feng og har også bestemmende indflydelse på Ruslands topproducent AVTOVAZ.