5. november 2014 - FDM

Luksus-elbil klarer sikkerhedstest med bravur.
Fire biler får topkarakter i årets næstsidste Euro NCAP-test. Blandt andet elbilen Tesla S imponerer trods fravær af vigtigt sikkerhedsudstyr.

Danmarks mest populære elbil Tesla Model S imponerer på flere områder og får fem fortjente stjerner i årets næstsidste Euro NCAP-test.
Travlheden fortsætter ved testmuren hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP, hvor årets næstsidste test tæller fem biler. Her er der de maksimale fem stjerner til både Skoda Fabia, Nissan Pulsar, BMW 2-serie Active Tourer og Tesla Model S, mens Suzuki Celerio skuffer med bare tre stjerner. Derudover uddeles fire stjerner i en ny gentest af Renault Megane.
 
Interessen samler sig imidlertid mest om luksus-elbilen Tesla Model S, der er blevet den mest populære elbil i Danmark. Med fem overbevisende stjerner viser Teslaen, at den også er en sikker bil.
 
”Tesla Model S er på alle måder en spændende bil med både køreegenskaber og udstyrsniveau i top. Det samme bør sikkerhedsniveauet være, når man tager i betragtning, at prisen begynder ved 540.000 kroner uden afgifter. Fem solide stjerner vidner dog om, at Tesla Model S er en meget sikker bil. En ridse i lakken er dog, at den krævende pæletest kunne have været til en lidt bedre karakter. Mere alvorligt er fraværet af et automatisk nødbremsesystem. Det er ikke godt nok for en bil i den prisklasse,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP Søren W. Rasmussen.

Også BMWs nye 2-serie og den helt nye Skoda Fabia består med bravur til fem stjerner. Det samme gælder Nissan Pulsar vel og mærke i udstyrsmodellerne Acenta og Tekna, der i Danmark begge har automatisk nødbremsesystem (AEB). Det fås til gengæld ikke til grundudgaven Visia, som herhjemme derfor må nøjes med fire stjerner.
 
Knap så god en figur gør Suzuki Celerio, der er Suzukis nye bud på en mikrobil. Bare tre stjerner bliver det til, og dermed er det ikke en bil, FDM vil anbefale.
 
”Testen er på flere områder hård ved Suzuki Celerio. Eksempelvis mangler den en række sikkerhedsudstyr, og det trækker samlet ned. Derudover er den testet i en udgave uden gardinairbags, hvilket ikke gør resultatet bedre. Retfærdigvis skal det dog med, at Celerio-modellerne har gardinairbags i Danmark, hvilket havde bragt den tættere på den fjerde stjerne. Nu bliver det kun til tre, og da FDM anbefaler, at man altid vælger biler med fire eller fem stjerner, er Suzuki Celerio ikke med på den liste,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Puljens sjette bil er en ny gentest af Renault Megane. Bilen blev første gang gentestet i juni, da den oprindelige test fra 2008 var udløbet, men problemer med manglende selehuskere udløste dengang kun tre stjerner. Det har Renault siden ændret, hvilket altså nu udløser en fjerde stjerne til Megane.
 
Læs mere om den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.FDM.dk/euroncap

BMW 2 Serie Active Tourer: fem stjerner:

Testen i korte træk: Bilen udviste grundlæggende et meget højt sikkerhedsniveau med topkarakter i sidekollisionstestens to afsnit og flotte niveauer i øvrigt. Dog er belastningen af førerens ben ret høj, og det trækker ned. Beskyttelsen af børn er til topkarakter, og passagerairbaggen kan kobles fra med god information om dette. Fodgængerbeskyttelsen er meget fin takket være en kølerhjelm, der løfter sig i tilfælde af en påkørsel.

Sikkerhedsudstyret omfatter automatisk nødbremse, der modvirker kollisoner op til 20 km/t og nedsætter kollisionshastigheden op til 50 km/t. Ved kørsel uden for byerne bremses fra 30 til 70 km/t og ellers advares føreren om farer forude. Alt i alt et meget omfattende sikkerhedsniveau. Sikkerhedsbedømmelsen gælder alle udgaver af BMW 2 Active Tourer.
FDM mener: BMW har med den nye 2-serie indrettet sine sikkerhedssystemer, så de matcher de nyeste krav fra Euro NCAP. Det er godt for sikkerheden.
 
Nissan Pulsar: fem stjerner (grundudgave Visia: fire stjerner)

Testen i korte træk: Nissan Pulsar har et overordnet fint sikkerhedsniveau, men der opstår alligevel unødigt høje belastninger af brystkassen ved sidekollisionerne. Beskyttelsen af børn på halvandet år er til topkarakter, mens de lidt større børn får lidt højere belastninger. Passagerairbaggen kan kobles fra, men knappen er svær at finde, og informationen herom er ikke tilstrækkelig. Beskyttelsen af fodgængere i tilfælde af en påkørsel er flot.

Sikkerhedsudstyret kan omfatte både en automatisk nødbremse og et system, der nedbremser bilerne ved høje hastigheder. Dette er dog ikke standard på alle versioner, og det påvirker den endelige bedømmelse. I Danmark er det således kun Acenta og Tekna, der får fem stjerner, mens grundudgaven Visia, der ikke er forsynet med den automatiske nødbremse, kun får fire stjerner.

FDM mener: Det er noget rod, at Nissan ikke udstyrer alle udgaver med det samme sikkerhedsudstyr. Nu er det kun topudgaverne, der kan få fem stjerner, og det forvirrer forbrugerne unødigt.
 
Renault Megane: fire stjerner (gentestet)
Testen i korte træk: Renault Megane blev testet tidligere i år, da den oprindelige test var udløbet på grund af alder. Ved gentesten tidligere i år fik bilen kun tre stjerner, da der var problemer med selehuskerne, som ikke levede op til de kriterier, Euro NCAP har opstillet. Det er nu ændret, og Renault Megane opnåede ved denne gentest fire stjerner. Dette resultat gælder fra og med biler med VIN-nummeret VF1 BZM402 52100376.

FDM mener: Det var godt, at Renault fik styr på selehuskerne, så Megane nu kan betragtes som en fire-stjerners-bil. Resultatet er ikke imponerende, men det er også en ældre konstruktion, der er tale om.
 
Skoda Fabia: fem stjerner

Testen i korte træk: Sikkerhedsniveauet er grundlæggende i orden, men både ved frontaltesten og ved de to sidekollisionstest var der let forhøjede belastninger af brystkassen på fører og passager. Beskyttelsen af børn på halvandet år er til topkarakter, mens de lidt større børn får lidt højere belastninger. Passagerairbaggen kan kobles fra med god information om dette.

Beskyttelsen af fodgængere er grundlæggende god, men der er områder på bilen, som er meget hårde, og det trækker ned. Sikkerhedsudstyret omfatter mulighed for en automatisk nødbremse, men da det ikke er standardudstyr, indgår det ikke i bedømmelsen af bilen. Det gør derimod en hastighedsbegrænser samt selehuskere ved alle pladser. Sikkerhedsvurderingen af Fabia gælder alle versioner.

FDM mener: Det er fint at se, at alle udgaver af den kommende Skoda Fabia kan smykke sig med fem stjerner. Det havde dog været godt, om den automatiske nødbremse havde været standard på alle udgaver.
 
Suzuki Celerio: tre stjerner:
Testen i korte træk: Suzuki Celerio er testet i en udgave uden airbaggardiner, men da alle udgaver har dette udstyr i Danmark, er de danske udgaver alt andet lige mere sikre, end det resultat vi ser her. Celerio opnår topkarakter i sidekollisionsbeskyttelsen, men da der ikke er gardinairbags, er den ikke testet mod en pæl.

Testet med danske specifikationer i en pæletest ville delresultatet formentlig give adgang til en samlet karakter på fire stjerner, men på grund af et lavt niveau af sikkerhedsudstyr kan Celerio ikke betragtes som mere end en trestjernet bil. Celerio kan nemlig ikke fås med hastighedsbegrænser, selehuskere ved bagsædet samt en automatisk nødbremse, og det trækker ned i det samlede resultat.

FDM mener: Suzuki Celerio imponerer ikke med sine færdigheder indenfor sikkerhed, men de helt elementære egenskaber er dog på plads. Celerio er på grund af den lave karakter ikke en bil, som FDM vil anbefale.
 
Tesla Model S: fem stjerner:
Testen i korte træk: Kabinen forblev stabil under testen, men passagerairbaggen pustede sig ikke korrekt op, hvilket medførte unødig høj belastning af passageren. Tesla har efterfølgende kaldt alle biler tilbage for at få ændret funktionen og har nu meddelt Euro NCAP, at alt virker, som det skal. Problemet var ikke stort, men nok til at trække lidt ned i resultatet.

Sidekollisionsbeskyttelsen er fin, men ved pæletesten blev belastningen af brystkassen relativ høj. Beskyttelsen af børn var til topkarakter, og begge aldersgrupper blev testet i bagudvendte stole. Airbaggen kan kobles fra via menuen på en stor skærm, men denne funktion er uklart beskrevet, hvilket trækker ned. Model S er udstyret med en aktiv kølerhjelm, og da Tesla kunne sandsynliggøre, at den virker ved alle situationer, blev fodgængertesten gennemført med kølerhjelmen løftet op, og her var resultatet gennemgående godt. Sikkerhedsudstyret omfatter selehuskere ved alle sæder, et system, der advarer, hvis man er på vej ud over kantstriberne samt et andet system, der angiver de lokale hastighedsgrænser. Model S har derimod ingen automatiske nødbremseanordninger.

FDM mener: Elbilen Model S fremviser et generelt højt sikkerhedsniveau med kun få skønhedsfejl. Fraværet af et automatisk nødbremseanlæg er dog et alvorligt minus i denne klasse.