21. juli 2014 - Peugeot

En utæmmet løve
Temperamentsfuld 208 GTi 30th fra Peugeot Sport.

Med 208 GTi 30th viser Peugeot igen, at passion, race og effektivitet er dybt forankret i Peugeots arv og gener.
Peugeot

Peugeot fejrer 30 året for den legendariske 205 GTi med en special edition af 208 GTi, som har været i hænderne på Peugeot Sport. Den har fået navnet 208 GTi 30th og er synonym med en intens køreoplevelse, idet den er udstyret med en ny 1.6 THP benzinmotor, hvor effekten er øget til 208 hk og et drejningsmoment på 300 Nm.

Temperamentet understreges af dens hidsige fremtoning med matsort og rødt lak, der er adskilt af en skarp linje. 208 GTi 30th bliver præsenteret på Paris Motor Show til oktober og kommer til salg i november 2014.

Peugeot har gennem hele mærkets historie sat sit præg på motorsport, og dette DNA kan spores både i generne på 208 GTi, RCZ og senest RCZ R, som også er en optimeret version fra Peugeot Sport. Det er nu 30 år siden, at kultmodellen 205 GTi indtog de europæiske veje og erobrede bilentusiasternes hjerter. Det fejrer Peugeot ved at overlade 208 GTi i hænderne på Peugeot Sport, som har optimeret den til at have endnu mere karakter og endnu mere Peugeot-sjæl.

Temperamentet skinner igennem fra første øjekast. Undervognen på 208 GTi 30th er sænket med 10 mm, sporvidden er øget med 22 mm for og 16 mm bagtil og hertil kommer større hjul. De elegante kromdetaljer på 208 GTi er erstattet af matsorte detaljer på 208 GTi 30th, hvilket giver den et mere brutalt udseende. Den er udstyret med særlige matsorte 18” fælge, hvor Peugeot Sports røde bremsekalibre kommer til syne. Netop den sorte og røde farve, der forbindes med motorsport, er de gennemgående farver på 208 GTi 30th. Fronten er udformet i matsort, men bagenden skinner i rødt lak. Overgangen mellem de to farver er markeret af et knivskarpt skråt snit, som første gang sås på konceptbilen Onyx og siden bl.a. også er set på konceptbilen Exalt.
 
En utæmmet løve
208 GTi er udstyret med en ny 1.6 THP Euro 6 motor med Stop&Start. Det maksimale drejningsmoment er øget til 300 Nm og motoren yder nu 208 hk. Effekten og drejningsmomentet overføres til hjulene via en 6-trins manuel gearkasse og spærredifferentiale (Torsen), begge stammer fra RCZ R, hvilket giver mulighed for at udnytte bilens potentiale fuldt ud.

ESC og traction control systemet er optimeret, så det griber mindre ind under kørsel og i stedet frigiver bilens traction og giver spærredifferentialet mulighed for at aktiveres. Fordelen ved spærredifferentialet og den kraftigere krængningsstabilisator i fronten opleves især ved acceleration ud af sving og ved nedbremsning, hvor bilen er mere stabil.

Det lavere tyngdepunkt og den ændrede undervogns geometri (sporvidde og camber) kombineret med Michelin Pilot super Sport 205/40 ZR 18 dæk sikrer et optimalt vejgreb. Også styretøjet har været genstand for intenst udviklingsarbejde, idet der er testet og optimeret både på bane og på landevej, og kombineret med et nyt støddæmper- og fjeder set-up opnås en styring, der giver god respons samt både præcise og agile køreegenskaber. 208 GTi 30th har en acceleration 0-100 km/t på 6,5 sekunder og trods den øgede ydelse udleder den blot 125 g CO2 pr km.