16. april 2014 - Dacia

Duster har stor succes
Dacia Duster runder en million solgte eksemplarer.

Duster nummer 1. mio. rullede forleden af samlebåndet i Brasilien, hvor en af de fem fabrikker der producerer Duster ligger.
Dacia

Da Dacia Duster blev lanceret for fire år siden, var det startskuddet til en succes af de mere markante. Salget af Duster over hele verden har nu samlet set nået 1. million. Også i Danmark går salget rigtig godt

Med en million solgte eksemplarer på fire år. Fem fabrikker der producerer dem, og mere end 100 lande, der modtager dem, er Dacia Duster en succes. Faktisk så stor, at det er den bedst sælgende Renault model på verdensplan, og en af årsagerne til Renault gruppens vækst internationalt.

Duster markedsføres forskelligt
Duster markedsføres i Europa som en Dacia, men i de fleste andre regioner er den forsynet med Renault logo. Denne strategi forklarer program direktør i Renault Arnaud Deboeuf således.

“Duster er en global succes historie. Med Renault branding hjælper det med til at udvikle Renaults ekspansion på nye markeder. På samme tid markedsføres den som Dacia i Europa og tiltrækker nye kunder til Renault gruppen” fortæller Arnaud Deboeuf.

Det største marked for Duster, hvor bilen er branded som Renault, er Rusland, hvor der siden lanceringen er solgt i alt 151.633 biler. Rusland følges tæt af Frankrig, hvor Duster markedsføres som Dacia. Har salget siden introduktionen for fire år siden været på 145.612 styks. På 3. pladsen kommer Brasilien, hvor den er solgt i 117.303 eksemplarer. Indien, hvor den er solgt i 85.974 styks og på femte pladsen vores naboland mod syd – Tyskland. Her er Dacia Duster solgt i 70.159 styks.

Herhjemme har vi netop lanceret Duster og her går det også over forventning.
” Vi ligger over vores salgsmål for Duster og vi er meget tilfredse”, siger Thomas Kohl, der er produktansvarlig for Dacia i Danmark.

Solgt 376,000 enheder i 2013
Kigger man på hvilke modeller der sælger er det ikke overraskende, at otte ud ti er med dieselmotor og størstedelen med 4x4. Mere overraskende er det måske, at kunderne næsten uden undtagelse vælger det højeste udstyrsniveau.

” Det har været en god oplevelse at se at Dacia kunder – ikke bare på Duster – men på alle modeller, vælge det højeste udstyrsniveau. Men det hænger givet sammen med at bilen er billig og det er ekstraudstyret faktisk også, så derfor går køberne all in”, siger Thomas Kohl.

Duster nummer en million blev produceret på fabrikken i Brasilien, og i øjeblikket produceres Duster på fem fabrikker. Til det europæiske marked produceres Duster i Pitesti Rumænien, Curitiba (Brasilien), Envigado (Colombia), Moskva (Rusland og Chennai (Indien).
Det totale Duster salg fortsætter med at stige. I 2013 var det i alt på 376,000 enheder.