20. januar 2014 - Dacia

Dacia præsenterer Duster
Priserne på Dacia Duster begynder ved 139.990 kroner.

Dacia Duster er den bedst sælgende bil fra Renault koncernen. Siden introduktionen i 2010 er der på verdensplan solgt over 900.000.

Dacia
 
Dacia Duster introduceres i Danmark fra 139.990 kroner for versionen med træk på to hjul og benzinmotor. Vil man have masser af udstyr, 110 hk dieselmotor og træk på alle fire, er prisen 204.990 kroner. 
 
Med over 450.000 solgte i Europa siden 2010, og mere end 900.000 på verdensplan i mere end 100 lande, er Dacia Duster den bedst sælgende bil i Renault koncernen. Til marts kommer den så endelig til Danmark, og det til priser, det er svært at betegne som andet end lave. 
 
Priserne begynder ved 139.990 kroner for basisversionen, men importøren forventer, at den bedst sælgende version bliver 90 hk diesel med træk på forhjulene. I mellemste udstyrsniveau - Ambiance - kommer den til at koste 159.990 kroner. Ønsker man 4x4 skal man op i Laureate versionen. Her er der for 184.990 kroner frit valg mellem 90 hk diesel eller den spritnye 125 hk turbobenzinversion. Topversionen med 4x4 er udstyret med 110 hk diesel og koster 224.990 kroner.
Og det er priser den danske Dacia importør mener, er meget konkurrencedygtige.
 
”Dacia Duster er både salgs- og imagemæssigt den vigtigste model for os. Når vi kan sælge en ægte 4x4 bil, der er blevet rost for driftssikkerhed, rustbeskyttelse, gode gennemprøvede Renault motorer, samt 4x4 teknologi hentet direkte fra Nissan, mindst 110.000 kroner billigere end konkurrenterne, ja så tror vi på, at vi har fat i en bil som danskerne vil kigge nærmere på” siger Søren Hyltoft - informationschef hos Renault/Dacia i Danmark. 
 
Nyt design inde og ude
Den faceliftede Dacia Duster er på alle måder blevet lækrere og mere sofistikeret end forgængeren. Indenfor er der sket en mindre revolution, mens ændringerne udenfor mest kan betragtes som en evolution.
 
Den nye Dacia Duster har samme proportioner som den gamle. Nemlig en længde på 4.31 meter og en bredde på to meter. 
 
Bag rattet finder man det helt nye instrumentbord som blandt andet indeholder muligheden for at integrere et multimediesystem. I Renault kender man systemet som Medianav. Det indeholder navigation, Bluetooth telefoni, radio mm. Alt sammen styret via en 7 tommers touch skærm. Sæderne er også helt nye med bedre støtte. Ikke blot forsæderne er nye – det er bagsæderne også.  
 
I forhold til den ”gamle” Dacia Duster er der mulighed for en lang række nyttige features som cruise control og baksensor. Samtidig er pladsen øget både passagererne, og der er blevet endnu mere bagageplads. Nærmere betegnet 475 liter i bagagerummet og mulighed for at fragte 2,70 meter lange genstande.
 
Udenfor er det de små, men markante ændringer, der præger den nye Duster. Kølergrillen er helt ny og luftindtagene under ligeså. Forlygterne er nu med dobbeltoptik. Indtrykket af en robust bil understreges af nye sorte tagrails og muligheden for 16 tommer fælge.
Masser af power under hjelmen
Den nye Dacia Duster fås med både benzin og dieselmotor. Basisversionen kommer med den velkendte 1.6 liters benzinmotor med 105 hk. Denne vil i Danmark kun kunne fås som 4x2 version og kun i basisversionen - Base. Prisen er 139.990 kroner på hvide plader, mens den som varevogn vil kunne fås for lige over 75.000 kr.
 
Nyheden på benzinsiden er den nye 1.2 TCe motor med 125 hk. Den har et moment på 205 Nm – her er de 90 procent til stede ved 1500 omdr/min. 
 
På dieselsiden er det gennemprøvede motorer, der går igen. Nemlig 1.5 Dci motoren fra Renault i hhv. 90 og 110 hk udgave. 
90 hk versionen yder 90 hk ved 3750 omdr/min og har et moment på 200 Nm. Det kombinerede forbrug er 21.7 km/l. 
 
Den 110 hk udgave yder 110 hk ved 4000 omdr/min, og har et moment på 240 Nm ved 1750 omdr/min. Brændstofforbruget er 20,8 km/l i versionen med 4X2, mens forbruget i 4x4 mode er 19,2 km/l.
Begge versioner med dieselmotor har en seks trins gearkasse.
Træk på to og fire
Dacia Duster fås både i en version med træk på forhjulene og en version med træk på alle fire. 
 
I 4x4 versionen er der tale om en ægte off roader. Her er bunden forstærket, og der er øget frihøjde. I 4x4 versionen har man mulighed for at vælge forskellige indstillinger. 
 
4x2 mode: Transmissionen spærres, så den kun har forhjulstræk, hvilket mindsker friktionen og øger brændstofeffektiviteten.
 
Auto mode: Her fordeles trækkraften automatisk mellem for og baghjul alt efter vejgreb.
 
Lock mode: Her låses transmissionen så kraftfordelingen er 50/50.
Den danske pakke 
Dacia Duster introduceres i Danmark i slutningen marts og alle motorvarianter er tilgængelige, men koblet til forskelligt udstyr. I Danmark opereres med tre forskellige varianter. Base, Ambience og Laureate.
 
Base er som navnet antyder basisversionen, som vi kun introducere sammen med 1.6 liters versionen. Har får man motion, når vinduerne skal op. Trænet stemmen, når man har lyst til musik, og lært at låse efter sig når man går ud af bilen. Altså elruder, radio og centrallås er ikke en mulighed.
 
Ambience er udstyrsvarianten op i forhold til Base. Standard udstyr rummer blandt andet elruder, fjernbetjent centrallås, Plug&Play radio, Bluetooth telefoni, tagrails. Denne version fås til både 90 og 110 hk diesel og til den 125 hk benzinversion.
 
Laureate er topversionen. I Laureate er aircondition, kørecomputer, tågelygter, 16 tommer fælge, elruder/elspejle og indfarvede kofangere standard. 
 
Denne version fås til dieselversionerne og til den 125 hk benzinversion.
 
4X4 versionen fås i sammenhæng med 90 og 110 hk diesel og med 125 hk benzin
 
Til Dacia Duster er det muligt at købe en del ekstraudstyr. Det mest populære bliver givetvis aircondition til 5990 kroner, medienav til 4990 kroner og måske læderrat til 900 kroner. Det er også muligt at få et specielt 4x4 kit, der får bilen til et se endnu mere rå ud.