8. januar 2014 - Lamborghini

Lamborghini Huracán
Den nye Lamborghini Huracán når 100 km/t på 3,2 sek.

Den nye Huracán vil blive fremstillet hos Automobili Lamborghini i Sant’Agata Bolognese på en helt ny produktionslinje, når produktionen starter i foråret 2014.

Lamborghini

Med den nye Huracán indleder Lamborghini en ny æra. Der er ikke kun tale om afløseren til den ikoniske Gallardo, for med Huracán sætter Automobili Lamborghini ganske enkelt nye standarder i klassen. Med sit rendyrkede og gennemførte design samt den sofistikerede teknologi, tager Lamborghini Huracán køreoplevelsen til nye højder, for Huracán forener som aldrig før superbilens præstationer med anvendelighed i dagligdagen, en udstrakt komfort og lige dele sport og luksus.

For Lamborghini repræsenterer Huracán også et stort skridt ind i fremtiden, hvad der også er tydeligt i den enorme forhåndsinteresse for den nye Lamborghini. I løbet af januar og februar måned vil Huracán møde potentielle og kommende Lamborghini-ejere ved 130 private events over hele verden.

Navnet
Med en samlet produktion på 14.022 biler er Gallardo uden sammenligning den mest succesfulde Lamborghini nogensinde. Gennem sin 10-årige livscyklus tog den Automobili Lamborghini til helt nye højder. Dens efterfølger, Huracán, er udviklet helt fra bunden. Som så mange andre modeller fra Lamborghini, tager den sit navn fra tyrefægtning. Tyren Huracán, fra den spanske Conte de la Patilla-race, var kendt for sit mod og angrebslyst. Han kæmpede i Alicante i august, forblev uovervindelig og sikrede sig dermed en fornem plads i tyrefægtningens historie.

Design
Huracán tager formerne fra Gallardo og Aventador og forener dem i en helt ny fortolkning. Præcis teknologi og overlegent håndværk møder et modigt design med skarpe kanter og muskuløse former. Udgangspunktet er silhuetten, der er født ud af behovet for at skabe en superbil, hvis form kan vises i en enkel linje fra front til bagende. På den måde former glaspartiet en hexagonal form, der bliver som en juvel midt i profilen. Om natten er Huracán også noget ganske særligt. Ikke alene er forlygterne LED, der dermed er standardudstyr i klassen for første gang, og på samme måde er alle andre lysfunktioner også LED.

Interiør
Interiøret domineres af det innovative cockpit. En 12,3-tommer farve TFT-skærm leverer alle informationer til føreren, fra omdrejningstæller til navigation og infotainment. Den kan naturligvis konfigureres efter førerens ønske. De bedste læderkvaliteter i nappa og alcantara er benyttet indvendigt, og som altid er der rig mulighed for at customise interiøret efter ejeres ønske. Designet af både instrumentbord og midterkonsol giver en unik lethed til det indre af den nye Huracán, mens klassiske håndværkstraditioner sikrer den optimale fornemmelse af luksus og kvalitet.

Chassis
Lamborghinis store erfaring med letvægtsmaterialer som kulfiber blev taget i brug for at udvikle chassiset til Huracán, der er skabt i kulfiber og aluminium, hvilket gav racerbilen vridningsstabilitet og præcision. Med en tørvægt på blot 1,422 kg giver det også et optimalt forhold mellem vægt og effekt med blot 2,33 kg/hk.

Motor
Den 6,2 liters V10 leverer 610 hk ved 8.250 o/min og et maksimalt drejningsmoment på 560 Nm ved 6.500 o/min. Det nye direkte indsprøjtningssystem IDS (for Inezeione Dirette Stratificata) resulterer både i flere kræfter, mere moment og et lavere forbrug. Topfarten på over 325 km/t og accelerationen fra 0-200 km/t på blot 9,9 sekunder er kun begyndelsen på oplevelsen bag rattet i en Huracán. Takket være stop/start-teknologi er det gennemsnitlige forbrug på 12,5 l/100 og CO2-udledningen blot 290 g/km.

Køredynamik
Kræfterne fra den 6,2-liters V10 distribueres via en helt ny 7-trins dobbeltkoblingstransmission og elektronisk styret permanent firehjulstræk. Føreren kan vælge mellem de tre køreprogrammer STRADA, SPORT og CORSA direkte på rattet. De forskellige programmer byder på hver deres karakteristiske set-up af systemer som motor, lydspor, differentialer, undervogn og transmission — samt naturligvis den elektroniske stabilitetskontrol. Keramiske bremser er naturligvis standard for også her at sikre optimale præstationer. Som options findes Lamborghini Dynamic Steering, samt magneto-rheologic støddæmpere, som yderligere forfiner køreoplevelsen.
 
Den nye Huracán vil blive fremstillet hos Automobili Lamborghini i Sant’Agata Bolognese på en helt ny produktionslinje, når produktionen starter i foråret 2014.