9. september 2013 - Autocom
|
|
|
Se hvilken bil, som passer bedst til de studerende samt gode råd til bilkøbet fra Autocom.dk.
|
Autocom
Her er den billigste studiebil
Netop nu søger studerende over hele landet efter studiebolig i nærheden af deres studier. Flere vælger at blive boende i deres hjemby og pendle til studiet, og som studerende er det faktisk økonomisk muligt at forsøde pendlerlivet med en ’studenterjaguar’ i form af en lille, brugt bil.
Manglen på velegnede studieboliger i de større byer frister mange studerende til at blive boende i hjembyen og pendle til studiet. Pendlerlivet kan være en prøvelse med lange ventertider, overfyldte tog og få afgange. Det er dog økonomisk muligt at forsøde pendlerlivet ved at anskaffe sig sit eget køretøj, og det kan være et alternativ til meget høje boligpriser i de store byer, viser tal fra Autocom.dk.
Brugt Smart er billigste alternativ
Bor man eksempelvis i Holstebro og pendler til Århus hver dag, har man 120 km til studiet. Her er den billigste brugte bil i analysen en Smart City 0,8 CDi fra 2002. Prisen pr. kørt kilometer over tre år bliver her 64 øre, svarende til 2.653 kr. om måneden i alt.
Til sammenligning koster en Seat Mii 1,0 Reference, som er vinder af Bilpriser.dk’s minibil-analyse, 91 øre pr. kilometer, hvilket svarer til 3.800 kr. om måneden. Et ungdomskort til offentlig transport koster kun 587 kr. om måneden. Til gengæld sparer man rundt regnet en time i transport hver vej, hvis man tager bilen, hvilket løber op i 44 timer om måneden.
Morten Holmsten, der er salgsdirektør hos Autocom, har regnet på økonomien ved at køre i egen bil, og hvad der er vigtigt at se på, for at sikre sig bedst økonomi i studiebilen:
”Lang afstand kræver god brændstoføkonomi og dermed ofte en dieselbil. Den billigste indkøbspris behøver ikke at give den billigste transportpris, så man skal se nøje på brændstoføkonomien og de øvrige udgifter. Typisk vil det bedst kunne betale sig med egen bil, hvis man kan være flere om at dele udgifterne til kørsel, og hvis man bor et sted, hvor den offentlige transport har lav frekvens, er ustabil eller der er lange ventetider, ” siger Morten Holmsten fra Autocom.
Gode råd, hvis du overejer at anskaffe en studiebil:
1. Se ikke kun på salgsprisen, men regn på brændstoføkonomien ift., hvor langt du kommer til at køre.
2. Bilfabrikkerne har højt fokus på brændstofforbrug, hvorfor det typisk kan svare sig at anskaffe sig en nyere bil, der kører rigtig langt på literen.
3. Usikkerheden ved ældre biler med højt kilometertal er, hvor mange reparationer, der vil komme.
4. Det kræver typisk samkørsel, for at kunne konkurrere med de offentlige transportpriser, men giver væsentlig større fleksibilitet og komfort.
Sådan kom vi frem til tallene
Forudsætninger |
|
Ejertid - år |
3 |
Km pr. år |
50.000 |
Benzinpris: kr./l |
Kr 12,00 |
Dieselpris: kr./l |
kr. 10,50 |
Leveringsomkostninger indgår i afskrivning |
|
Fuld finansiering v. rente p.a. |
8% |
Mærke, Model |
Brændstof |
Km/l |
pris kr. |
Værditab 3 år kr. |
Finansiering 3 år kr. |
Brændstof 3 år kr. |
Ejerafgift 3 år kr. |
Udgifter i alt 3 år kr. |
Udgift kr./km. |
Seat Mii 1,0 Referance 3dr. 5g 60 hk, ny |
Benzin |
24,4 |
79.900 |
45.418 |
15.939 |
73.770 |
1.740 |
136.867 |
0,91 |
Smart 0,8 cdi pure 54 hk. ny |
Diesel |
30,3 |
99.900 |
57.920 |
19.754 |
51.980 |
3.360 |
133.014 |
0,89 |
Peugeot 106 1,1 XR 3dr. 60 hk Årgang 1999 160.000 km |
Benzin |
14,9 |
18.480 |
18.480 |
2.367 |
120.805 |
8.280 |
149.932 |
1,00 |
Smart City Coupé Cabrio 0,8 CDI Årgang 2002 173.000 km |
Diesel |
29,4 |
43.580 |
33.000 |
5.581 |
53.571 |
3.360 |
95.512 |
0,64 |
|