14. august 2013 - Ekstra Bladet

Opel Adam får ny motor
Opels nye turbomotor vil gøre underværker for Adam.

Opel Adam fyr en 1,0 turbomotor med 115 hk og 166 Nm.
Ekstra Bladet


Opel fornyer motorprogram 
Opel er godt i gang med at forny store dele af sit motorprogram med 13 nye motorer. En familie med små benzin-motorer på tre cylindre fra 1,0 til 1,4 liter med og uden turbo. Den første af dem dukker op næste år. En serie af lidt større benzin-motor-familie fra 1,6 til 1,8 liter og sidst en serie nye dieselmotorer. 

Starter i Adam
De to sidste er præsenteret, og nu kommer turen til den mindste motorfamilie, som begynder med en 1,0'er på 115 hk, som i første omgang skal benyttes i Adam - og helt sikkert - men lige så ubekræftet - finder vej til både Corsa og Astra. 

Nyheden har bedre drejningsmoment og benzinøkonomi end den nuværende 1,6 liters benzinmotor, og i kombination med den nye seks trins gearkasse er pakken 30 procent lettere end 1,6 motoren og dens gearkasse. Ud over lavere forbrug og bedre drejningsmoment sætter den nye 1,0 liters motor en ny standard for støj og vibrationer blandt andre motorer i samme størrelse - også i forhold til mange firecylindrede motorer, oplyser Opel. 

Søg brugt Opel Adam her!

Stærk som en 1,6'er
Drejningsmomentet i 1,0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) er 166 Nm melemme 1.800 og 4.700 omdrejninger, hvilket højere end mange 1,6-motorer. 
1,0 SIDI er den første motor i en ny motorfamilie fra Opel bestående af benzinmotorer mellem 1,0 og 1,4 liters slagvolumen. Alle motorer benytter teknologi med direkte indsprøjtning, variabel ventilstyring og letvægts cylinderblok udført i aluminium. Det endelige forbrugstal i ADAM er endnu ikke opgjort. 

Mindre støj
Opels ingeniører påbegyndte udviklingen af den nye motor og gearkasse helt fra bunden for at kunne eliminere den lidt uharmoniske motorkarakteristik, der ofte præger trecylindrede motorer. Cylinderblokken er udført i støbt aluminium for at mindske støj og vægt. Et andet vigtigt element til at mindske vibrationer er brugen af en balanceaksel i oliesumpen. Akslen drejer rundt med samme hastighed som krumtapakslen og formålet er at dæmpe de vibrationer, der normalt opstår i en trecylindret motor. 

Med motoren i en testbænk er støjniveauet lavere ved alle belastninger end benzinmotorer med tilsvarende ydelse op til 1,6 liters slagvolumen. Faktisk er motorens akustiske egenskaber så gode, at behovet for støjdæmpende isolering i bilen og komplicerede støjdæmpende motorophæng er betydelig reduceret, oplyser Opel.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk