5. juli 2013 - Applus Bilsyn

Motorstop på bilferien
Over 11.000 danske biler bryder sammen på ferien.

Tallene fra SOS International og SOS Dansk Autohjælp viser, at over 90 procent af nødopkaldene fra udlandet skyldes mekaniske nedbrud.
Applus Bilsyn

 
Tjek bilen før afrejse
Tal fra Falck, SOS Dansk Autohjælp og SOS International viser, at juli og august er højsæson for motorstop i udlandet. Godt 11.000 danskere må ringe efter hjælp. 500.000 danskere rejser i sommermånederne sydpå på bilferie – og er du en af dem, kan det være, at det vil være en god idé at få bilen tjekket før afgang.
 
Nye tal fra Falck, SOS Dansk Autohjælp og SOS International viser, at 11.000 danskere i 2012 oplevede så alvorlige mekaniske nedbrud på deres tur i udlandet, at de havde brug for assistance. Samtidig stiger antallet af “problem-biler” markant i juli, viser tallene.
 
Flest problem-biler i juli
“Af de ca. 16.000 årlige sager, håndterer vi 40 procent af dem alene i juli måned. Så det er klart den travleste måned. Samlet håndterer vi ca. 55-60 procent af alle årets sager i perioden juni-august,” forklarer Ellen M. Trolle, direktør for Nordic Operations hos SOS International, der også repræsenterer SOS Dansk Autohjælp.
Hos Applus Bilsyn oplever man også, at mange kunder rammes af uheld af mekanisk karakter i udlandet. For mange ender det med, at de bliver nødt til at få bilen repareret i udlandet. 
 
”Vi anbefaler et kort ferietjek af bilen. Har man fået et ferietjek af bilen, mindskes risikoen for, at bilen skal på værksted i udlandet, og at man måske skal bruge penge og tid på at overnatte på et hotel undervejs, mens bilen bliver klar. Med et tjek forebygger man mode uheld på ferien,” siger adm. direktør for Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen.
Motorstop hyppigste årsag
Tallene fra SOS International og Dansk Autohjælp viser, at over 90 procent af nødopkaldene fra udlandet skyldes mekaniske nedbrud. Motorstop er den hyppigste opkaldsårsag og er baggrunden for 25 procent af opkaldene. De sidste knap ti procent relateres til danskere, der har været involveret i færdselsuheld.
 
“Falck hjælper kunderne i udlandet med stort set de samme ting som herhjemme. Det vil sige, at klassiske ydelser som starthjælp, bugsering, fordi bilen er gået i stykker samt erstatningsbiler, også fylder meget i udlandet. I udlandet kompliceres tingene dog typisk af en sprogbarriere. Samtidig vil kunderne i bilen gerne hurtigt videre, hvis ferielejligheden i Italien står og venter,” siger Heino Svenningsen, redningschef hos Falck.
 
Faktaboks: Få en sommergennemgang af bilen
Før du kører afsted får du gennemgået bilen fra a-z. Det vil sige blandt andet bilens motor, udstødning, el-installationer, styretøjet, bremser, hjul og dæk, karosseri og sikkerhedsudstyr, læs mere her.
Faktaboks: Antal uheldsopkald fra udlandet
• SOS International og SOS Dansk Autohjælp: Ca. 9.600 opkald fra udlandet i juli og august i forbindelse med uheld, motorsammenbrud mv. Årligt ca. 16.000 udenlandske opkald.
• Falck: 1.407 bilskadesopkald i juli og august, heraf 990 opkald alene i juli. Årligt 5.862 udenlandske opkald.