16. maj 2013 - Motor-magasinet

Gumball starter i København
Søndag starter Gumball 3000 VIP-løb i København.

Den næste Nissan nismo-gademodel med 344 hk og 0-100 km/t på 5,2 sekunder gør sin dynamiske entré i dette års GUMBALL 3000.
Motor-magasinet

5000 kilometer gennem Europa
Internationalt motorløb med en stjerneparade af kendisser og superbiler kan opleves i København 18.-19. maj inden start på de 5000 kilometer gennem Europa.

Søndag den 19. maj klokken 10.00 sænker Baywatch-stjernen og sangeren David Hasselhoff flaget for det 15. internationale VIP- og celebrety-løb Gumball 3000, der starter i København på Rådhuspladsen og slutter seks dage og 5000 kilometer senere i Monte Carlo, Monaco.

En række kendisser, sheiker, prinser, reality-stjerner og top-CEO personer deltager i 100 biler, der tæller alt fra Bugatti til Koenigsegg, Aston Martin, Lamborghini, Ferrari, McLaren, ombyggede Land Rovere og mange andre.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Støtter unge med uddannelse
Formålet med løbet er at indsamle penge til Gumball Foundation, der støtter mindrebemidlede unge med uddannelse.
Turen går gennem 13 lande med tjekpoints i Stockholm, Helsinki, St. Petersburg, Tallinn, Riga, Warszawa og Wien.

Inden afgang vil de 100 biler blive udstillet fra kl. 07.00 foran Københavns Rådhus. Et VIP-arrangement, med stifteren og motorsportskøreren Maximillion Cooper i spidsen, finder sted lørdag aften i Operahuset, hvor to spektakulære nye biler bliver afsløret. Auktionshuset Christies afholder den første af syv velgørenheds-auktioner for Gumball Foundation.
Efter starten vil deltagerne opleve en række stop med fester, musikkoncerter, biludstillinger og besøg hos Koenigseggs svenske fabrik i Ängelholm, rally i Premier Park Race Circuit i Helsinki og BMX- og skateboardopvisning inden Formel 1 løbet i Monaco afslutter 25.-26. maj.

Besøg billånsoversigten her!

Opkaldt efter tyggegummi
Gumball 3000 blev skabt 1999 af den britiske ex-racerkører, designer og entreprenør Maximillion Cooper ud fra hans vision om at forene biler, musik, mode og underholdning for at skabe et pop-kulturelt livsstils brand. Cooper hentede titlen Gumball fra New York kunstneren Andy Warhol, der brugte ordet til at beskrive, hvordan tilskuere tygger og spytter populær-kunst ud som tyggegummi.