5. marts 2013 - Audi

Audi A3 Sportback g-tron
Audi tager et stort skridt i retning af bæredygtig mobilitet

Den nye Audi A3 Sportback g-tron som formidler den komplette teknologikompetence hos Audi – lige fra ultra-letvægtsteknologien over infotainment til førerassistentsystemerne
Audi

Audi lancere i slutningen af året den nye Audi
Den kompakte 5-dørs-model, som lanceres i slutningen af året, kan køre på det CO2-neutrale brændstof Audi e-gas. Den vil fremover blive produceret i power-to-gas-anlægget i Werlte. På den måde sammenfører denne nye bil økologi, økonomi og hightech på en banebrydende måde.

Besidder de komplette teknologikompetencer hos Audi
Audi A3 Sportback g-tron formidler den komplette teknologikompetence hos Audi – lige fra ultra-letvægtsteknologien over infotainment til førerassistentsystemerne. Men først og fremmest fremviser bilen det allernyeste inden for gasdriftsteknologi – startende med lagringen af brændstoffet. Dens to tanke under bagagerumsbunden kan hver lagre 7 kg gas under et tryk på maksimalt 200 bar. Som en del af ultra-letvægtsprincippet vejer hver tank 27 kg mindre end en konventionel én af slagsen.

Tankene er fremstillet af en ny materialeblanding. Et lag af gastæt polyamid udgør det inderste lag, mens et andet lag af kulfiberforstærket kunststof (CFK) giver størst mulig styrke, og et tredje, robust lag af glasfiberforstærket kunststof (GFK) beskytter mod udefrakommende beskadigelse. Som bindemiddel til fibermaterialerne anvendes epoxidharpiks med stor styrke.

Et andet højdepunkt ved Audi A3 Sportback g-tron er den elektroniske gastryksregulator. Den kompakte og lette komponent reducerer det høje tryk, som gassen strømmer ud af flaskerne med, i to trin til ca. 5-9 bar. På den måde er der hele tiden det rigtige tryk i gasrøret og i tilførselsventilerne – under effektiv kørsel med lave omdrejninger er trykket lavt, og når føreren har brug for ydelse og drejningsmoment, stiger trykket.

Så snart trykket i tanken falder til under 10 bar, skifter motorstyringen automatisk til benzindrift. Audi A3 Sportback g-tron er komplet bivalent – det vil sige, at dens ydelse og præstationer er identiske i gas- og benzindrift. På gas har den – med baggrund i normforbruget – en rækkevidde på ca. 400 km, efter behov yderligere 900 km på benzin, og dermed er den samlede rækkevidde på niveau med en Audi TDI.

Motoren er baseret på den nye 1.4 TFSI. De væsentligste ændringer er foretaget på topstykket, turboladeren, indsprøjtningssystemet og katalysatoren. Med 110 hk og et drejningsmoment på 200 Nm klarer Audi A3 Sportback g-tron en tophastighed på over 190 km/t, og accelerationen fra 0 til 100 km/t varer 11 sek. På 100 km forbruger denne 5-dørs-model under 3,5 kg naturgas eller Audi e-gas – det brændstof, som opstår fra grøn strøm via Audi e-gas project. CO2-emissionen fra udstødningen udgør under 95 g pr. km ved gasdrift.

Ingen CO2 frigivelse
Drivhusgasregnskabet ser endnu bedre ud, når man kigger på den såkaldte well-to-wheel-beregning, som omfatter alle faktorer fra brændstoffets kilde til bilens hjul. Når A3 Sportback g-tron kører på Audi e-gas, frigives der ingen CO2, som ikke først er blevet bundet i forbindelse med produktionen – cirklen er sluttet. Hvis man i en omfattende beregning medtager energiforbruget til opførelse af e-gas-anlægget og til bygning af vindmølleanlæggene, forbliver CO2-udledningen stadig under 30 g pr. km.

Audi opbygger bæredygtige energiformer
I e-gas project opbygger Audi som den første bilproducent en række bæredygtige energiformer. Anlægget tilføres strøm fra bæredygtige energiformer, og slutproduktet er brint og den syntetiske Audi e-gas. I byen Werlte i den tyske region Emsland er man næsten færdig med opførelsen af verdens første industrielle anlæg, som kan omdanne CO2 og bæredygtig strøm til syntetisk metan (e-gas).

I første trin udnytter Audi e-gas-anlægget den regenerative strøm til elektrolyse – spaltningen af vand til ilt og brint (Audi e-hydrogen). Denne brint vil kunne anvendes som brændstof til fremtidige brændselscellebiler. Da der endnu ikke er nogen dækkende infrastruktur hertil, følger der et andet procestrin: Ved hjælp af brintens reaktion med CO2 opstår der i metaniseringsanlægget en syntetisk, bæredygtig metan – Audi e-gas. Den er kemisk identisk med fossil naturgas og kan udbredes ved hjælp af naturgasnettet på CNG-tankstationer.

Ved hjælp af power-to-gas-processen bliver el- og gasnettet for første gang forbundet med hinanden begge veje. Hidtil har man således kunnet fremstille gas ved hjælp af strøm, men ikke omvendt. Audi e-gas-anlægget baner dermed vejen for, at naturgasnettet med sin kæmpestore kapacitet kan anvendes som lagrings- og transportsystem til den hidtil overskydende strømkapacitet.

Ved den CO2, som Audi e-gas-anlægget anvender, drejer det sig om et affaldsprodukt fra et biogasanlæg, som energiforsyningsvirksomheden EWE driver lige i nærheden. Audi e-gas-anlægget binder den CO2, som ellers ville belaste atmosfæren, i brændstof. Anlægget producerer ca. 1.000 ton e-gas om året og binder dermed ca. 2.800 ton CO2. Hvis man omregner det i henhold til træers CO2-lagringspotentiale, svarer det ca. til samme mængde, som 224.000 bøgetræer optager om året.

Med e-gassen fra anlægget i Werlte kan op til 1.500 nye Audi A3 Sportback g-tron hver køre 15.000 km CO2-neutralt om året. Hele energisektoren kan også drage nytte af konceptet bag Audi e-gas project, da det leverer svaret på spørgsmålet om, hvordan store mængder bæredygtig strøm fra vindmølleparker og fotovoltaikanlæg kan lagres på en effektiv måde uafhængigt af stedet. Teknologien med strøm-gas-koblingen kan således sende kraftige impulser i retning af udbygningen af de vedvarende energiformer.

Prøv de nye søgekriterier fra Bilpriser.dk