17. januar 2013 - Motor-magasinet

Nyt bilmærke til Danmark
Dacia skal sælges fra 26 Renault-forhandlere.

Dacia Lodgy, der sælges fra 129.990 kroner, er en stor MPV med plads til op til syv personer.

Motor-magasinet

Salget starter officielt d. 6. april
Rygterne om bilmærket Dacias introduktion i Danmark har svirret i lang tid, og nu bekræfter den danske Renault importør, at forhandlingerne om Dacia er afsluttet. Salget skydes officielt i gang fra 26 Renault-forhandlere landet over den 6. april med den store MPV Dacia Lodgy med plads til op til syv personer. Priserne begynder ved 129.990 kroner.

"Dacia, der jo ejes 100 procent af Renault, og som har været en kæmpesucces i hele Europa, har vi længe ønsket til Danmark. Men vi har ventet på, at bilen kunne leveres med økonomiske motorer og det optimale sikkerhedsudstyr, som blandt andet indeholder antiskridsystemet ESC. Det kan bilerne nu samtidig med, at vi har været i stand til at forhandle nogle meget attraktive priser hjem", siger direktør i Renault Danmark, Henrik Bang.

Annoncér gratis din bil på Bilpriser.dk

Halv MPV-pris
Senere på året kommer Dacia Sandero, der er en smule større end en Renault Clio, samt Dacia Logan MCV. Sidst på året introduceres desuden firhjulstrækkeren Dacia Duster. Alle bygger på gennemprøvet Renault teknologi og har blandt andet samme motorer som findes i Renaults biler.

Men først altså Dacia Lodgy som et godt tilbud til den pladskrævende familie, der ikke har råd til en stor Renault Scenic eller andre af de kendte MPV biler. Dacia Lodgy fås som fem eller syv personer bil fra blot 129.990 kroner for basisversionen med plads til fem personer og et kæmpe bagagerum. Til knap 150.000 kroner fås den med 7 sæder. Det er groft sagt halv pris af en tilsvarende MPV.

Bilen kommer som standard blandt andet med antiskridsystemet ESC, isofix på alle tre bagsæder på anden række og den seneste teknologi, når det handler om airbags, ABS og andre passive og aktive sikkerhedssystemer.

Find din nye bilforsikring her!

Renault: Sikker nok
Netop sikkerheden har været meget omtalt, da Dacia Lodgy fik kun tre stjerner i den seneste EuroNCAP test, og dermed fik en del kritik fra blandt andre FDM. Til den kritik siger Henrik Bang.
"Dacia Lodgy er især interessant for de bilkøbere, der er i markedet efter en brugt bil. Og sammenligner man Dacias sikkerhed med de brugte biler i samme kategori og til samme pris som brugt, er bilkøberne bedre stillet ved at købe en Dacia, der jo desuden også har tre års fabriksgaranti".

Direktøren fremhæver, at det franske forbrugerråd i marts 2011 udgav en rapport over pålideligheden i 32 forskellige biler, og her kom Dacia foran Toyota. I Tyskland blev Dacia i 2010 nummer to efter Audi i den tyske udgave af JD Powers kundetilfredshedsanalyse.
"Så vi er overbeviste om, at kunderne får fuld valuta for pengene, og at Dacia Lodgy er en sikker bil", siger Henrik Bang og tilføjer.
"Dacia Lodgy er jo ikke den eneste bil på markedet med tre stjerner i crashtest. Nogle af de bedst sælgende biler på det danske marked, Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 er jo også netop blevet testet til tre stjerner, og det er væsentligt mindre biler", siger direktør Henrik Bang.

Se gratis hvor meget din bil er værd på Bilpriser.dk

Nul kanibalisering
Der er således lagt en klar strategi for Dacia i Danmark. En Dacia skal koste det samme som en tilsvarende brugt, eller en bil i størrelsen under. Det betyder, at en Dacia Sandero, som kun bliver introduceret med dieselmotorer, skal koste det samme som en tilsvarende minibil med diesel – altså som for en Renault Twingo til omkring 110.000 kroner for en Sandero, der er en hel klasse større og som kan fragte en familie inklusive bagage.

Henrik Bang tror ikke, at Dacia vil kannibalisere på Renault-salget, der næsten var status quo herhjemme i 2012 med 8695 personbiler og en 9. plads i markedet med 5,10 procent markedsandel.
"Vi er overbeviste om, at der er tale om to helt forskellige kundegrupper, derfor er der intet problem i, at Dacia udelukkende blive solgt gennem de autoriserede Renault forhandlere. De, der køber en Dacia er typisk familier, der ville kigge efter en brugt bil, men som pludselig kan få en ny til samme pris. Så vi glæder os vanvittigt meget til at introducere Dacia hos vores forhandlere og er sikre på, at danskerne vil tage vel imod det nye mærke.
Importøren har et mål om at sælge cirka 2000 Dacia biler årligt de første år".

Søg brugt Renault på Bilpriser.dk

Fakta om Dacia
Bilmærket Dacia er rumænsk i sin oprindelse og daterer sig tilbage til 1966. Blot to år efter etableringen kom den første model på gaden, Dacia 1100, skabt på licens fra en Renault 8.
I 1999 købte Renault 51 procent af aktierne i selskabet, der dette år blev privatiseret, og i dag ejer Renault 99.4 procent af Dacia.

Dacia blev genfødt i 2004 med Logan-modellen, efter at Renault havde overtaget fabrikken. Siden er det gået forrygende med salget af billigbilerne, der både passer til Østeuropa, Afrika, nogle asiatiske lande som Indien - og et finanskrisehærget Vesteuropa.
Dacia-biler baserer sig på ældre eller forsimplet Renault-teknologi og er ifølge FDM stort set alle bygget over en gammel platform kaldet M0, der for længst er afskrevet.
Dacias biler indeholder således gennemprøvet Renault teknologi, ligesom de deler motorer med Renaults biler

Dacia produceres fortrinsvis på Mioveni fabrikken i Rumænien, og herfra sælges der til 37 markeder på fire kontinenter, men der er også fabrikker i blandt andet Marokko.
Lavprismærket har de seneste år været en stor succes også i Vesteuropa, hvor salget er på mere end 380.000 biler – og dermed Renaults redning, mener analytikere.

Besøg billånsoversigten her!

Dacia har i øjeblikket følgende modeller:
Dacia Sandero
Dacia Sandero Stepway
Dacia Logan MCV
Dacia Duster
Dacia Lodgy
Dacia Dokker
Dacia Dokker Van