16. januar 2013 - Motor-magasinet

Hvid overhaler sort
Se hvor populær farven på din bil er.

2012 udgaven af DuPont Automotive Colour Popularity Report viser de globale autolak præferencer verden over.
Motor-magasinet

Største og ældste rapport
I sit 60. år er DuPont Automotive Colour Popularity Report både den største og ældste rapport af sin slags inden for autoindustrien. Det er den eneste rapport, der både inkluderer globale farve popularitets rangeringer og regionale trends fra 11 førende automobil regioner i verden.

2012 rapporten, udgivet i december 2012, afsløres at hvid/perlemorshvid med 23 procent dominerer den globale popularitetsundersøgelse, for andet år i træk. Globalt set rykker sort og sorte effektfarver op på andenpladsen med 21 procent, takket være dets stærke position i den asiatiske Stillehavsregion samt farvens internationale image af luksus og høj kvalitet. Tredjepladsen går til sølv med 18 procent.

Vurdér gratis din bil på Bilpriser.dk

Europa
I Europa er hvid/perlemorshvid også den førende farve med 24 procent, og overhaler dermed sort og sorte effektfarver der har en markedsandel på 23 procent. Sort og sorte effektfarver er dalet i popularitet i Europa siden højdepunktet i 2009, men har dog beholdt sin førerposition i intermediate-MPV og luksus SUV kategorierne. Hvid/perlemorshvid lå også på førstepladsen i compact/sport og truck/SUV kategorierne i Europa.

"Farven hvids betydning er repræsenteret inden for avanceret design og præferencer for bæredygtighed. Perlemorsfarver er også vokset i popularitet, selv om deres stigning er minimal i forhold til de mættede hvide", udtaler Ann De Clerck, farve-marketingchef hos DuPont Refinish.

Blå er populær
Grå (15 procent) og sølv (14 procent) faldt begge i popularitet i år i Europa, mens blå fortsætter med at stige og tager 8 procent af det samlede europæiske marked.
"Autolakerere venter hvert år i spænding på denne rapport, da den giver en god ledetråd til de farver, der kan være på vej ind gennem dørene til sprøjtekabinen", siger Linda Van Calster, kommunikationschef hos DuPont Refinish.

DuPont Refinish’ farveteam kigger også på det årlige DuPont Colour Trend Show for verdens førende automobil producenter, i år kaldet Color Mind, som en uvurderlig inspirationskilde.
"Det gør os i stand til at identificere nye farver og trends, før de rammer markedet, så vi kan levere de relevante lakfarver til eftermarkedet hurtigt", tilføjer hun.

Besøg forsikringsoversigten her!