5. januar 2012 - Motormagasinet

Renault Latitude
Renault forsøger igen i den større mellemklasse.

Renault Latitude er blevet til i et miks fra Samsung SM5, Sydkorea, som Renault-Nissan også styrer.

Motormagasinet

De sydeuropæiske bilproducenter har ikke den store succes med større bilmodeller. Nu prøver Renault igen efter de to større Avantime og VelSatis, der, på grund af et noget avanceret look, aldrig blev den store succes, skriver Motormagasinet.

Latitude fyldt med luksus
Den nye model hedder Latitude, som Renault forventer kan tage kampen op mod modeller som Audi A6, BMW 5 og Mercedes E-klasse. Den er udstyret med en del luksus med hele sikkerhedspakken med parkeringsassistent, Carminat navigation Bose lydsystem, to sædereguleringer bag førersædet, massage i forsæderne, trezonet klimaautomatik med mere.

Forakslen kommer fra den nye Renault Laguna, bagakslen fra Renault-Nissan og de bageste støddæmpere fra Nissan. Akselafstanden er 2,76 meter, som giver god plads i kabinen og et bagagerum på 477 liter, der kan udvides. Den har 2,0 liters dieselturbomotor, der yder 175 hk med et maksimalt drejningsmoment på 360 Newtonmeter fra 2000 o/m, plus benzinmotorer. Længde, bredde og højde er 4,89/1,83/1,48 meter.

Ikke i Danmark
Latitude kommer ikke til Danmark, hvor den vil konkurrere med Laguna-serien, som det danske selskab satser alt på. "Vi har traditionelt ikke været mestre i at sælge store luksusbiler", udtaler Renaults danske PR-chef Søren Hyltoft.