24. november 2011 - fpn

Pas på GPS'ens døde vinkel
En stor GPS kan skjule både fodgængere og cyklister.

Det kan godt være, at den store skærm er bedre til at vise vej, men kan man se noget på sin vej? Foto: ADAC.

fpn

En stor GPS kan koste udsynet
Tv, GPS og smartphone har en ting til fælles: Skærmene bliver større og større. Det giver både bedre og skarpere billeder. Men nu advarer den tyske bilistorganisation ADAC om, at skærmen også kan blive så stor, at det går ud over trafiksikkerheden. Desuden kan det være ulovligt.

Ud til venstre
I forbindelsen med en test af en række GPS'er har ADAC konstateret, at både fodgængere, cyklister og motorcyklister kan forsvinde bag en stor GPS-skærm placeret midt i forruden. Det svarer til de døde vinkler, som brede bagerste tagstolper kan give i bilistens udsyn.

Derfor anbefaler ADAC, at de større GPS's i en venstrestyret bil altid placeres i venstre side tæt ved tagstolpen. Og man skal slet ikke smække sin iPad op i forrruden og bruge den som GPS!

Husk de nyeste kort
Ifølge ADAC bør en GPS i forruden ikke være over 7 tommer i skærmstørrelse, og organisationen vurderer i øvrigt, at rutevejledning på en 7 tommer skærm ikke er mere overskuelig end den på en 5 tommer skærm. Det sker på baggrund af en test af ni GPS'er med skærmstørrelser fra 5 til 7 tommer.

ADAC har testet de ni GPS'er på bl.a. brugervenlighed, ruteberegning, navigation, omfanget af trafikinformationer og medleveret tilbehør.

Testen viser, at alle GPS'er kan vise vej, men der kan være stor forskel på, hvor opdaterede GPS'ernes kortdata er. Kortet i en GPS fra NavGear betegnes direkte som forældet. ADAC understreger derfor, at man kun skal købe en GPS med gratis opdatering til den nyeste kortversion.

Testvinder fra TomTom
Desuden giver nogle af apparaterne et sandt virvar af ledninger. Der kan også være stor fordel på, hvor hurtigt GPS'erne finder satellitterne. Ventetid kan eksempelvis være generende, når man ved udkørsel fra et parkeringshus har brug for at vide, om man skal dreje til venstre eller til højre. Vinder af ADAC's test er TomToms Go Live 1015.