16. november 2011 - Continental

Vinteren skaber problemer
Minustemperaturer gør det svært at styre og bremse.

Sne og is på vejene kan betyde, at biler uden vinterdæk ikke kan bremse.

Vinteren nærmer sig Danmark
Så er det for alvor ved at blive koldt. Temperaturen er flere steder under frysepunktet om natten og de tidlige morgentimer, viser målinger fra DMI. Det betyder, at bilisterne skal køre mere varsomt, især dem uden vinterdæk. For bilen bremser markant langsommere uden vinterdæk, viser tests fra Continental Dæk Danmark A/S.

Over 20 procent uden vinterdæk
”Ca. 20 procent af bilejerne kører uden vinterdæk om vinteren. Dog er tallet sandsynligvis i øjeblikket en del højere, fordi mange bilejere først sætter vinterdæk på bilen, når der er sne og is på vejene. Men der er ikke tvivl om, at det er en rigtig god idé at gøre det nu, fordi vi allerede har glat føre flere steder. Nattefrost kombineret med fugtigt vejr betyder, at vejene kan være rigtig glatte, også selvom isen ikke er synlig for det blotte øje,” siger Georg Nielsen, administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark AS.

Bremsetests dokumenterer, at biler med vinterdæk bremser klart bedre i vinterføre end biler med sommerdæk. Teknologien bag vinterdæk udvikles hele tiden. Dækkene bliver bedre til at bremse på både vådt og tørt underlag. Og så sørger de for, at bilens ABS og ESC-systemer, altså de elektroniske bremse- og styresystemer, fungerer på glat underlag.

”Mange undervurderer riskioen for at skride ud om vinteren, selvom de kører med ABS og ESC-systemer. Desværre fungerer de rigtig dårligt, når vejkontakten ikke er i orden, ligesom når man kører med sommerdæk på sne eller is, og bilen skrider ud. Continentals vinterdæk er som de eneste udviklet og designet, så bilisten kan udnytte ABS og ESC bedst muligt,” fortæller Georg Nielsen, adm. dir. for Continental Dæk Danmark A/S.

Faktaboks: Sådan bremser vinter- og sommerdæk
Tests foretaget af Continental viser, at der er markant forskel på, når en bil bremser med sommerdæk og vinterdæk.

Opbremsning med 50 km/t på sne:
• Vinterdæk: 35 m.
• Sommerdæk: 43 m.

Opbremsning med 30 km/t på is:
• Vinterdæk: 57 m.
• Sommerdæk: 68 m.

Faktaboks: Gør bilen klar til vinter
• Kontrollér dækmønstret
Loven kræver minimum 1,6 mm dækmønster, men bl.a. Rådet for Sikker Trafik anbefaler 3 mm til snekørsel.

• Tjek dæktryk
Du bremser bedre og kører mere sikkert i kurver med det rigtige dæktryk. Samtidig slides dækket mindre, og rullemodstanden og dermed forbruget af brændstof og CO2 falder. Mål dæktryk hver 14. dag.

• Tjek køler- og sprinklervæske
Undgå at bilen ikke kan starte og ruderne ikke kan vaskes ved at sikre, at begge beholdere er fyldt op. Uden kølervæske kan du risikere, at motoren sprænger.

• Virker batteriet?
Din bil starter ikke uden et velfungerende batteri. Undersøg om elektroderne er irret, og om batteriet lækker væske. Hvis ja, bør det udskiftes.

• Olie på låse og lister
Vinteren kan gøre bilen knastør. Smør låse og dørlister af gummi med olie eller silikone, så de ikke fryser til.

• Husk…
Sneskraber til at rydde ruderne for is og sne, så du kan orientere dig i trafikken, samt skovl og slæbetov, hvis du skulle sidde fast.