24. oktober 2011 - FDM

Betalingsringen på plads
Betalingsringen på plads i regeringsgrundlaget.

Betalingsringen var endnu engang i centrum, da den nye regering i går fremlagde deres fælles regeringsgrundlag.

FDM

Regeringsgrundlaget fra S-R-SF
I går eftermiddag blev den nye S-R-SF regerings regeringsgrundlag præsenteret af statsminister Helle Thorning-Schmidt, økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager og udenrigsminister Villy Søvndal. Dokumentet indeholdt en række trafikpolitiske tilsagn om registreringsafgift og fremrykning af investeringer i veje, samt et kort afsnit om den meget omdiskuterede betalingsring i hovedstadsområdet.

Regeringsgrundlaget slår fast, at regeringen har til hensigt at anlægge betalingsringen i hovedstadsområdet. Men i modsætning til tidligere oplæg er der nu opstået nogle uklarheder i forhold til, fra hvornår betalingsringen vil fungere, samt hvor den kommer til at ligge. I regeringsgrundlaget står der, at man vil sikre en høringsfase, hvor man ønsker at inddrage alle relevante interessenter.

På udkig efter en bilforsikring? Se forsikringsoversigten her

Betalingsringens placering
Allerede inden regeringsgrundlaget blev præsenteret, startede debatten om placeringen af betalingsringen. I lørdagens Berlingske foreslog lektor Jeppe Rich fra DTU Transport at anlægge betalingsringen ude i forstæderne langs Ring 3 i stedet for som oprindeligt planlagt ved S-togsringbanen i København. Jeppe Rich forklarer, at den model vil gøre selve anlæggelsen billigere, mindske den tunge trafik og øge provenuet. Forslaget møder delvis opbakning fra Kåre Press-Kristensen, civilingeniør ved Det Økologiske Råd, som dog mener, at et bedre forslag vil være at anlægge hele to betalingsringe for både at tvinge den tunge trafik væk fra hovedstadsområdet og samtidig mindske trafikken i indre by.

Men ikke alle er enige i, at en betalingsring langs Ring 3 er en god ide. Borgmestrene i omegnskommunerne er splittede i spørgsmålet, om hvorvidt en placering ved ringbanen, Ring 3 eller Ring 4 er optimal. Sikkert er det, at borgmestrene hver især vægrer sig ved at anlægge en betalingsring, der skærer netop deres egen kommune i to. F.eks. kalder Brøndbys borgmester Ib Terp en betalingsring ved Ring 3 en krænkelse af hans borgere, der i så fald skal betale for at køre inden for kommunen. Betalingsringen er således stadig til debat, og regeringen har lagt op til, at alle interessenter kan komme til orde.