11. august 2011 - Mercedes

Opsigtsvækkende resultater
Ny Euro 6-Actros kører længere på literen.

Flotte testresultater fra Euro 6-Actros i kørslen fra Rotterham i Holland til Stettin i Polen.

Mercedes-Benz

Reduceret brændstofforbrug
En ny omfattende test viser, at det er lykkedes Mercedes Benz at skabe en mere miljørigtig motor uden at øge brændstofforbruget. Den nye Actros fra Mercedes-Benz lever op til EU’s strenge Euro 6-norm og bruger samtidig 4,5 procent mindre brændstof end sin forgænger.

Hvordan lever man op til de stigende krav for reduktion af udledningsgasser uden at forbruge mere brændstof? Spørgsmålet har givet grå hår i lastbilbranchen, for normalt koster det på brændstofmåleren, når lastbilerne indrettes til at overholde miljøkravene. Men nu har Mercedes-Benz fundet en løsning på problemet. Deres nye generation af Actros kører nemlig 4,5 procent længere på literen end dens forgænger, og samtidig udleder den så små mængder skadelige partikler, at den overholder Euro 6-normen. Euro 6 er EU’s ambitiøse emissionsstandard, der bliver lovpligtig fra 2014.

Bedre økonomi for vognmanden
Resultatet står klart efter en test, hvor den nye Actros fik 10.000 kilometers asfalt under hjulene på landevejen fra Rotterdam i Holland til Stettin i Polen og tilbage igen. Her satte den nye lastbil blot ca. 25 liter diesel til livs per 100 kilometer, og ikke blot holdt den sig på den rigtige side af Euro 6-normens kommende krav om udledning af NOx og partikler, den skar 80 procent af de nuværende krav for udledning. Tilmed slugte den nye Mercedes Benz hele 40 procent mindre AdBlue-væske end sin forgænger, nemlig kun 1,1 liter per 100 kilometer.

”Det er lidt af en teknologisk landvinding for os. Vores nye Actros-generation lever op til Euro 6, samtidig med at den kører længere på literen end vores hidtidige model, der levede op til Euro 5. Det var vi faktisk ikke sikre på ville være muligt. For første gang har vi nu forenet miljøforbedringerne med en forbedret økonomi for vognmændene,” siger Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz vare- og lastbiler i Danmark.

Lastbilen helt nyudviklet
Forud for de positive resultater er gået en grundig nyudvikling af køretøjet. I drivlinen arbejder en nyudviklet generation af motorer, gearing og vognaksler sammen med et re-designet førerhus, der sætter nye aerodynamiske standarder. Og det er altså dette samspil, der gør den ny Actros i stand til både at minimere udledningen og reducere brændstofforbruget.

Sådan testede vi den nye Actros
• 26. juni blev tre forskellige Actros-modeller, nye såvel som gamle, læsset med en last på 40 tons og sendt fra Rotterdam i Holland mod Stettin i Polen for at simulere typiske øst-vest-ruter for europæisk langtursskørsel.

• To nye Actros modeller, samt en af de nuværende Actros 3 modeller, som blev specificeret særligt med henblik på lavest mulige brændstofforbrug.

• De tre lastbiler kørte alle 10.000 kilometer over syv dage, i gennemsnit 1600 kilometer om dagen, med Mercedes Benz-chauffører bag rattet.

• Det gennemsnitlige brændstofforbrug blev målt under supervision af en testingeniør fra inspektionsvirksomheden Dekra.

• Brændstof og motorolie blev leveret af Mercedes Benz’ partner Shell.

• Se mere om testen på: www.record-run.com