22. juni 2011 - Mercedes

Legender besøger København
Oplev to legender til Copenhagen Historic Grand Prix.

Oplev disse to legender til Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken til august.

Mercedes-Benz

I forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix er det lykkedes Mercedes-Benz Danmark at sikre to legendariske S-Klasse AMG modellers tilstedeværelse i København. Den ene, 300 SEL 6,8 AMG, er en touring racerbil fra 1971, den anden en S 63 AMG show car fra 2010.

Hellig talkombination
Bogstav- og talkombinationen 300 SEL 6,8 AMG er nærmest hellig for de indviede. Den 25. juli 1971 opnåede den røde 4-dørs sedan en 2. plads i 24-timers racerløbet i Spa-Francorchamps. Løbet var det første racerløb, hvor bilen stillede til start, og den var alt andet end favorit til at vinde dette belgiske langdistanceløb. 300 SEL 6,8 AMG stod over for etablerede hold og biler såsom Ford Capri RS, BMW 2800 CS, Chevrolet Camaro, Opel Commodore og Alfa Romeo GTA.

Øget topfart
Teknisk set var 300 SEL 6,8 AMG baseret på Mercedes-Benz 300 SEL 6,3. Men hos det  på det tidspunkt relativt ukendte AMG var der blevet foretaget nogle markante ændringer på standardbilen og motoren.
Blandt andet blev knastaksler udskiftet, vippearme modificeret, lettere plejlstænger og nye Mahle stempler isat, forbrændingskamre ændret, og andre gasspjæld og et racing udstødningssystem monteret. Der blev installeret en ekstra oliekøler og krumtappen blev endnu mere præcist afbalanceret. Andre døre i aluminium og fælge i magnesium hjalp til at bringe vægten ned fra 1.830 til 1.635 kg. Større wishbones, en mere robust bagaksel med heavy-duty differentiale og en stivere affjedring satte bilen endegyldigt op til ræs.
Motorens slagvolumen blev øget fra 6.330 til 6.835 cc. Ydelsen fra 250 hk ved 4.000 o./min. til 428 hk ved 5.500 o./min. Topfarten fra 220 km/t til 265 km/t.

Stor succes i 1972
Den uventede succes i løbet på Spa-Francorchamps gjorde AMG, der blev grundlagt i 1967, verdenskendt med et øredøvende motorbrøl og markerede starten på en imponerende succeshistorie.
Efterfølgende deltog 300 SEL 6,8 AMG i en række langdistanceløb, herunder 24-timersløbet på Nürburgring i 1972, kørte test-omgange til Le Mans og sluttede sin karriere på toppen af podiet i Nuremberg 200-mile racerløbet på Norisring den 6. august 1972.

Samme startnummer
Senere samme år ændrede Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) reglementet for motorstørrelsen i European Touring Car Championship til maksimalt 5 liters slagvolument, og dette satte en stopper for den videre racersucces for 300 SEL 6,8 AMG.
Som sin historiske forgænger trækker S-Klasse AMG showcar også opmærksomheden til sig. Den spektakulære S 63 AMG ”Thirty Five” fremstår med samme startnummer som originalen og stort set samme sponsorklistermærker.

Fra 0 til 100 på 4,4 sek.
Motoren i S 63 AMG er en 5,5 liters V8 biturbo med AMG Speedshift MCT 7-trins sports-gearkasse.
AMG udnytter fordelen ved direkte benzin-indsprøjtning med spray-guidet forbrænding og piezo-elektriske indsprøjtningsdyser. Dette muliggører en højere termodynamisk effektivitet, hvilket gør mere effektivt brug af brændstoffet med lavere emissionsværdier til følge. AMG kombinerer dette med et krumtaphus i aluminium, fire-ventil teknologi med justerbare knastaksler, en luft/vand intercooler og start/stop system som standard.

Med tal betyder dette, at motoren med AMG Performance pakke leverer 571 hk ved 5.500 o./min. og et maksimalt drejningsmoment på monumentale 900 nm.
100 km/t nås på 4,4 sekunder og tophastigheden er elektronisk begrænset til 300 km/t.
Disse præstationer til trods viser brændstoføkonomien sig lige så imponerende: 9,5 km/l.

Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken
Den 6. august 2011 præcis 39 år efter det sidste officielle løb for 300 SEL 6,8 vil man kunne opleve den karakterisktiske motorlyd fra både 300 SEL AMG og S 63 AMG showcar i Københavns gader under Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken. 300 SEL 6,8 er dog en replika, som blev bygget af Mercedes-AMG i 2006 i 100% overensstemmelse med de oprindelige tegninger. Den oprindelige bil blev i 1970’erne solgt til den Franske Matra Group, der benyttede den til høj-hastighedstests af dæk til fly. Den oprindelige bils endelige skæbne er uvis.

Allerede fredag den 5. august vil begge biler og i selskab med verdens første bil, Benz Patent Motorwagen danne fortrop ved pressemødet for Copenhagen Historic Grand Prix. Pressemødet afholdes på Københavns Rådhus.