27. maj 2011 - FDM

Fejl på 86 ud af 100 biler
FDM's testkontrol foruroligende.

Dårlig tilpasning af karrosseridele er blandt de hyppigste fejl. (Foto: FDM/ Karsten M. Lemche)
FDM

Skadekontrol afslører, at biler langt fra repareres godt nok efter en skade. FDM advarer mod forringet sikkerhed, ringere holdbarhed og øget værditab.

Testkontrol viser fejl på 86% af de reparerede biler 
Skaden bliver langt fra altid gjort god igen, når bulen i bilens forskærm skal laves, fordøren rettes op eller lakskader udbedres. Ud af flere tusinde skadekontrollerede biler har FDM test og bilsyn fundet fejl på 86 procent. Ser man på de fejlbehæftede biler, havde de i snit 4,2 fejl typisk på karrosseri, kølerhjelm, forskærme og lakering. Det skriver Motor i sit nye nummer.

Intet nyt ifølge FDM
”Der er desværre ikke noget nyt i tallene. I de 20 år, FDM har lavet skadekontrol for private og forsikringsselskaber, har vi fundet fejl i otte ud af ti biler, efter de har forladt værkstedet. Det er ikke godt nok. Som forbruger er det vigtigt, at man får rettet skaderne på sin bil korrekt. Både af kosmetiske og sikkerhedsmæssige årsager,” siger driftsleder i FDM test og bilsyn Brian Uldal.

Blandt de hyppigste fejl, FDM finder ved skadekontrol, er dårlig tilpasning af karrosseridele, dårlig rustbeskyttelse og kosmetiske fejl. Fejl der kan påvirke både bilens værdi og levetid, hvis de ikke udbedres korrekt.

Uvildig skadekontrol kan hjælpe forbrugeren
Sidste år blev der anmeldt 518.552 skader på biler til forsikringsselskaberne, der brugte omkring fem milliarder kroner på at udbedre disse.

”Selvom det er få fejl, der er af sikkerhedsmæssig karakter, så står man ofte som bilejer med en bil, hvor skaderne er synlige, og hvor både bilens holdbarhed og værdi er forringet. Det er ikke acceptabelt, da man igennem sin forsikringspræmie netop har betalt for at blive holdt skadesløs,” siger Brian Uldal.

Har man mistanke om, at skaderne ikke er udbedret godt nok, råder FDM til, at man kontakter sit værksted med krav om at få foretaget en uvildig skadekontrol.