20. april 2011 - Applus+ Bilsyn

Rust i forårssolen
Fugt begynder at tære på overfladen, når solen får temperaturen til at stige.

Masser af forårsfugt og sol skaber ideelle betingelser for rust netop nu. Dog skal der meget til, før det går lige så galt som her.

Applus+ Bilsyn 
 
En næsten usynlig fjende
Sædvanligvis må danske bilejere høre på, at de skal passe på deres bil om efteråret og vinteren, når først nedbør og siden sne og salt grovmasserer bilerne og lægger grobunden til rust. Men faren for rust er ikke overstået, selvom vi nu er i april, og foråret og det varmere vejr er rykket nærmere. Tværtimod.
Bilerne er fortsat fugtige på grund af den lange vinter, og på grund af de højere temperaturer får rust endnu bedre arbejdsbetingelser, forklarer Applus+ Bilsyn, som løbende rådgiver danske bilejere i forebyggelse og bekæmpelse af rust.

Rustfugt simrer i bilen
”Her i foråret er der ofte mellem 10 og 20 grader. Samtidig udsættes bilerne løbende for masser af forårsfugt. Kombinationen af de to ting kan forårsage betydelige rustskader på bilen, især når der sidder rester fra vinterens saltning rundt omring i hulrum og samlinger. Det er grunden til, at vi anbefaler, at bilejere får bilen gennemgået af professionelle fagfolk for at sikre, at den er beskyttet mod rust,” siger adm. direktør hos Applus+ Bilsyn, Per V. Rasmussen.
Effekten er særlig markant i år på grund af den hårde vinter, hvor bilerne har været udsat for fugt og salt igennem en væsentlig længere periode sammenlignet med tidligere år.
Fugten tager dog af i løbet af sommeren. I takt med at temperaturen stiger, fordamper væden stille og roligt. Når vandet er væk, ruster bilen stort set ikke, hvis den vel at mærke er ordentligt beskyttet, og den eksisterende behandling ikke er blevet slidt eller tør.

Huller i overfladen
”De vejrmæssige forhold i øjeblikket med sol, konstant fugt og temperaturer omkring de 15-20 grader svarer for en bil til, at man går rundt og sutter på et stykke slik dagen lang i flere uger i træk. Det øger som bekendt risikoen for huller i tænderne. Det gør også risikoen for rust eller huller i overfladen, hvis en bil ikke er rustbeskyttet i forvejen,” tilføjer Per V. Rasmussen.

Pas på nedfald
Danske bilejere bør samtidig beskytte deres biler mod andre naturmæssige forhold, som bogstavelig talt kan give bilerne ridser i lakken.
Foråret betyder, at bilerne ofte bliver ramt af fugleekskrementer, der ætser i lakken. Nedfaldne grene er en anden, og desværre dyr, skadevolder, da grenene ofte giver både ridser i lakken og buler i karosseriet. Det betyder, at fugleefterladenskaber og andet nedfald straks skal fjernes med vand og svamp uden, at overfladen ridses, anbefaler Applus+ Bilsyn. 

Undgå rust
Danskerne kan selv gøre en masse ting for at beskytte bilen.
• Vask bilen hyppigt
• Køb et nanobaseret lakbeskyttelsesprodukt i synshallerne og påfør efter vask.  Billakken forstærkes mod ridser og skrammer fra salt, sand og småsten
• Få rustbeskyttelsen vurderet i din synshal
• Foråret er den bedste tid at få foretaget supplerende rustbeskyttelse i