19. april 2011 - Volvo Personvogne Danmark A/S

Konceptbil fra Volvo
Luksuriøse Concept Universe er til Kina - og resten af verden.

I første omgang er Volvo interesseret i at høre, hvad de kinesiske kunder synes om luksuskonceptet.

Volvo
Concept Universe
På den umiddelbart forestående biludstilling i Shanghai giver Volvo sit bud på skandinavisk design, når det er bedst - en konceptbil rettet mod bilkøbere med udsøgt smag. Concept Universe har et nyt designsprog, der sætter mennesket i centrum og  samtidig er en cadeau til klassiske Volvo'ers smukke linier.

"Vores nye konceptbil giver en forsmag på, hvad man kan forvente af den næste sedan, der skal toppe vores modelprogram. Vores langsigtede strategi er, at vi vil have succes over hele verden med produkter, der er øremærket til kundernes behov og livsstil," siger Stefan Jacoby, administrerende direktør og koncernchef for Volvo Car Corporation.

Essensen af skandinavisk design
Forståelse og omtanke for mennesket. Volvo's mål er at være det bilmærke, der er bedst til at fortolke, hvad købere af en moderne luksusbil ønsker sig. Concept Universe er designet, så man får en ubevidst fornemmelse af, at her er noget, der altid vil være smukt - noget, der aldrig går af mode. Den kører fremtiden i møde med en coupélignende taglinie og en tidssvarende, robust bagende, men den afspejler også Volvo's fortid ved at genbruge designdetaljer fra tidligere tiders klassiske Volvo'er.

"Præcis som med dyre luksusvarer, fremstår designet som håndarbejde, der er velforarbejdet nok til at  kunne imødegå tidens tand," forklarer Peter Horbury, designdirektør hos Volvo Car Corporation. "Vi vil konkurrere om at være de bedste inden for vores særlige skandinaviske design, der er uden sidestykke , hvad ydelse og teknologi angår og dog hverken overfladisk eller kompliceret".

Brugervenligt og stilrent
Indvendig byder Concept Universe på et komfortabelt, stilrent miljø, der sætter mennesket i centrum samtidig med, at det er forfriskende enkelt. Foran førerorienteret og bagi komfortabelt afslappet. Alle kontakter er lette at betjene, og skærmen er en touch-screen, der rykker tættere på føreren, når han/hun rækker ud mod den. Alt betjenes fra et førersæde, der er inspireret af de allermest komfortable stole.

Passagererne på bagsædet er omgivet af komfort, og interiøret former sig ind i og bliver en del af bagsædet.

Forsædernes dynamik og mørke farver fortsætter bagud og er med til at skabe en luftig og fredfyldt bagsæde-oase. Concept Universe er fuld af klassiske former, materialer og tekstiler, der har fået et løft, så de giver en fornemmelse af luksus, der på samme tid er tidløs og tidssvarende.

"Concept Universe er eksklusiv ned i mindste detalje, og dog er den i besiddelse af de enkle detaljer og systemer, der gør Volvo til det ukompliceredes mester. I disse år stiger interessen hos køberne af luksusbiler for denne blanding af design og teknologi; en tendens, der baner vejen for vores succes. Vi er overbeviste om, at vores særlige luksusmærke har en stor fremtid for sig," konkluderer Peter Horbury.

"Vores mål er at være det mærke, der bedst forstår, hvad det er, køberne af moderne luksusbiler ønsker sig. Først er vi er interesserede i at høre, hvad de mest krævende, kinesiske kunder synes om vores luksuskoncept. Senere viser vi det i Europa og USA for at bringe det ind i den globale kontekst, der gælder for alle vores bilmodeller," slutter Stefan Jacoby.