13. april 2011 - Volvo

Volvo opgraderer motor
Nye videreudviklede udgaver af D3 og D5.

De opgraderede S80 er en af de første modeller i Volvo's program med mere bidsk dieselmotor under hjelmen.
Volvo 

I jagten på bedre køreegenskaber, lavt brændstofforbrug og mindre indvirkning på miljøet har Volvo's motoreksperter rettet blikket mod motorens indre friktion.

En række opgraderinger 
"Det er summen af forbedringer på flere områder, der gør bilerne både sjovere og billigere at køre. Vi taler om de små skridts videnskab. Motorerne er i forvejen så gennemarbejdede, at der går mange timer med at finde og finpudse de bittesmå detaljer, der kan presse mere effektivitet ud af dem," forklarer Derek Crabb, direktør for motorudvikling hos Volvo Cars. 

Volvo præsenterer nu videreudviklede udgaver af motorerne D3 og D5: Den videreudviklede D5 motor yder 215 hk med et maksimalt drejningsmoment på hele 440 Nm med automatgear. D3 yder det samme som før - 163 hk og 400 Nm - men fordi turboladeren er fintunet, har 2 liter dieselmotoren fået væsentligt bedre egenskaber. 

"Når man sammenligner moderne dieselmotorer, er drejningsmomentet meget mere interessant end hestekræfterne. Det er drejningsmomentet, der giver dieselmotoren den acceleration og de egenskaber, mange benzinmotorer knap kan matche," forklarer Derek Crabb. 

Søg din næste brugte Volvo her

Spændende forbedringer
De fleste af de nyeste motorrelaterede forbedringer gælder både D5 og D3:

  • Knastaksler og plejlstænger er vægtoptimerede, d.v.s. de gør det samme, men vejer mindre.
  • De nye stempelringe er af lavfriktionstypen.
  • Oliepumpen er kædedrevet.
  • Stemplerne afkøles efter behov i stedet for regelmæssigt. Det mindsker forbruget.
  • Den nye vakuumpumpe er optimeret, så den påvirker motoren så lidt som muligt.
  • D5 motoren har nu samme, lettere type plejlstang som 2,0 liter D3 havde, da den blev introduceret i 2010.
  • Alle sekstrins manuelle varianter har start/stop, som slukker motoren, når bilen holder stille. Motoren starter omgående, når føreren træder på koblingen.
  • Alle varianter kan også fås med sekstrins automatgearkasse.
  • I efteråret 2011 kan Volvo S80 og V70 med D3 motor og automatgearkasse fås med start/stop funktion.