25. marts 2011 - Volvo

Volvo vinder af bilmærkerne
Volvo bedste bilmærke i Sustainable Brands 2011.

Volvo V50 DRIVe står for 21 procent af salget af "grønne" biler i Sverige.

Volvo
Bæredygtighed er nøgleordet
Sustainable Brands er Sveriges største undersøgelse af forbrugernes syn på  varemærkers bæredygtighed. På bilområdet indtager Volvo førstepladsen.
Undersøgelsen tager afsæt i FN's Global Compact, hvis ti principper retter sig mod virksomheders ansvarlighed inden for menneskerettigheder, arbejdsforhold, anti-korruption og miljø.

100.000 "grønne" Volvo'er i Sverige
"Vores alsidige syn på bæredygtig udvikling styrker indtjeningen. Fokus på 'grønne' biler er kernen i arbejdet på området, og der kører omtrent 100.000 'grønne' Volvo'er alene i Sverige. Det kan intet andet mærke matche," siger Linn Fortgens, der står i spidsen for Volvo Cars' arbejde med bæredygtig udvikling.

I Sustainable Brands 2011 indgår 151 virksomheder, der er vurderet fra et forbrugersynspunkt. Undersøgelsen er udført som en internetrundspørge, hvor 3.183 forbrugere har besvaret en række spørgsmål.

Sustainable Brands
Formålet med Sustainable Brands er at etablere en uafhængig og årligt tilbagevendende kortlægning af  svenske virksomheders kommunikation inden for bæredygtig udvikling og samtidig udbrede kendskabet til det arbejde, der foregår i samfundet på området. I 2011 indtager Volvo førstepladsen blandt de atten bilmærker, der indgår i undersøgelsen. I alt deltager 151 mærker, og samlet set ligger Volvo på tredjepladsen.

"Det er godt, at Volvo bliver anset for at være et af Sveriges mest bæredygtige mærker. Vi har arbejdet systematisk med vores sociale og miljømæssige ansvarlighed, og vi kan nu se, at vores hårde arbejde har båret frugt," fortsætter Linn Fortgens.

21 procent af de "grønne" biler
Volvo arbejder ud fra et helhedssyn, når det gælder bæredygtig udvikling, og kernen i arbejdet er de 'grønne' biler. I Sverige har Volvo nu solgt tæt på 100.000 biler af denne type.

"Volvo V50 DRIVe er den 'grønne' bil i Sverige, der sælges flest af. Samlet set står vi for 21 procent af de 'grønne' biler, der bliver solgt i Sverige," fortsætter Fortgens.

Svenskernes arbejde med bæredygtig udvikling omfatter dog meget mere end de 'grønne' biler. "Vi arbejder også internt med disse spørgsmål, f.eks. ved at effektivisere vores energiforbrug og affaldshåndtering. Vi introducerede en ny miljøstrategi sidste år, som inkluderer en nul-vision for miljøuheld, klimasmarte, logistiske løsninger og fokus på vandforbruget," siger Linn Fortgens. Hun slutter: "Alsidighed er en anden vigtig forudsætning for at tjene penge på arbejdet med bæredygtighed. Vores mål er at skabe og udvikle helt nye løsninger, så vi er afhængige af et kreativt arbejdsmiljø. Vi træffer simpelthen bedre beslutninger i en gruppe, der når raden rundt, hvad angår køn, alder, etnicitet og andre parametre".

Trafiksikkerheden er vigtig
Hvad den sociale ansvarlighed angår, er trafiksikkerheden et vigtigt område for Volvo. Virksomheden har et konkret mål: Fra år 2020 må ingen blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo-bil.

Det er IDG Research, Relations Capital Partners AB og Novus Group International, der står bag Sustainable Brands undersøgelsen.