15. marts 2011 - De Danske Bilimportører

Salget af nye biler stiger
34% flere nykøbte biler i forhold til sidste år.

Særligt Chevrolet Spark er der solgt mange af inden for småbilsklassen.

De Danske Bilimportører

Salget af nye biler til både private og virksomheder brager frem. I februar blev der indregistreret hele 11.565 nye personbiler, og det er 34 procent mere end i februar 2010. Det er især de private købere der driver væksten, men også virksomhederne er for alvor begyndt at investere i nye biler. Således steg nyregistreringen af varebiler til 1.675, hvilket er en fremgang på 31 procent i forhold til samme måned sidste år og lastbilregistreringerne blev med en stigning på 103 procent mere end fordoblet i forhold til februar 2010.

Salget af nye biler er for opadgående
Forbrugerne har for alvor fået appetit på nye biler. Salget af nye biler var voksende igen i februar, hvor hele 11.565 nye personbiler kom på gaden. Og det er ikke mindst de private bilkøbere der driver væksten. Det ellers meget omtalte leasingmarked udviklede sig således næsten fladt. 2.469 af de nye personbiler blev solgt via leasing, og det er en fremgang på beskedne 2 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

”Markedet fortsætter med at udvikle sig positivt, og vi oplever tydeligt, at de private købere for alvor er tilbage i bilhusene. Transportbehovet et fortsat stort hos rigtigt mange danskere og med de hastigt stigende brændstofpriser, vælger rigtigt mange danskere, at købe en ny og mere brændstoføkonomisk bil, og det er klart en af de faktorer, der er med til at drive væksten, siger Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.

De små biler er mest populære
De privates genindtog på bilmarkedet kombineret med et fokus på brændstoføkonomi afspejles også i den type af biler, som topper registreringslisterne.

”Det er de helt klart de helt små biler – og til dels bilerne i mellemklassen – der er mest populære. Det er et mønster vi ser over hele Europa, og som også handler om, at der efterspørges biler, der kan køre langt på literen. Udviklingen er dog stærkere herhjemme, da det danske afgiftssystem desværre gør det svært at introducere meget af den avancerede miljøteknologi, der findes i de lidt de større biler på det danske marked. Det er ligeledes en faktor, der er med til at øge efterspørgslen efter de helt små biler”, siger Tejs Laustsen Jensen

Varebilsmarkedet vokser kraftigt
Selvom der fortsat er langt til salgstallene fra før den økonomiske krise, så har væksten også for alvor bidt sig fast i markedet for varebiler. Med en fremgang på 31 procent i forhold til samme måned sidste år og 1.675 nye varebiler på vejene, er der langt om længe optimisme at spore også i dette marked.

”Varebilsmarkedet er helt som ventet kommet noget senere ud af krisen end personbilerne, men efter et halvt år med kontinuerlig fremgang, må væksten efterhånden siges at være stabil. Det vidner om en voksende investeringslyst i virksomhederne og selvom meget naturligvis afhænger af den generelle økonomiske udvikling, så forventer vi en stabilisering på et positivt niveau i resten af 2011, siger Tejs Laustsen Jensen.