15. marts 2011 - Continental

Pas på med køb af brugte dæk
Biler med brugte dæk kan medvirke til lavere sikkerhed

Der er stor forskel på bilens bremseevne alt efter om dækket er slidt som det til højre eller nyt som det til venstre

Continental Dæk Danmark A/S
Dækeksperter fraråder køb af brugte dæk
Mange danskere køber brugte dæk på nettet. Men ofte ved de ikke, hvad de får for pengene, og derfor fraråder dækeksperter det.
Mange danskere køber brugte dæk på nettet, viser en hurtig gennemgang af onlinesites med køb og salg mellem private danskere. Men i virkeligheden er køb af brugte dæk ofte en dårlig idé, fordi køberen grundlæggende ikke ved, hvad han får for pengene.

”Brugte dæk er netop brugte og bremser ringere end nye dæk og kan give en lavere sikkerhed i trafikken. På købstidspunktet kender bilisten reelt ikke noget til, hvordan dækket er slidt, hvor langt det har kørt, og hvordan det har været opbevaret og holdt ved lige. Det giver en lang række ubekendte faktorer, som gør køb af brugte dæk til en usikker forretning. Med et alt for slidt dæk risikerer man en lavere sikkerhed og måske en bøde. Derfor bør man få en fagmand til at tjekke dækket undervejs og helst før man køber. Slidte dæk forøger risikoen for akvaplaning og forringer evnen til at bremse. Derfor fraråder vi generelt, at man køber brugte dæk,” siger adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.
 
Dæk slides forskelligt
Ligesom flere andre rådgivere indenfor biludstyr og bilisters sikkerhed anbefaler Continental, at man ikke køber brugte dæk. Forskningsenheden hos Continental, der er en af verdens største leverandører til bilindustrien, udvikler sikkerhedssystemer til køretøjer samt tester og udvikler bildæk. Slidtests viser, at dæk slides forskelligt fra bil til bil. Det skyldes bl.a. bilistens kørestil og dækkenes placering på bilen. Hvis dækkene har siddet på en tung bil med forhjulstræk og masser af hestekræfter, og har bilisten haft mange kraftige accelerationer og nedbremsninger, så er dækkene langt mere slidte, end hvis de har siddet på en lettere og mindre motorstærk bil, der har kørt mere stille og roligt. Det betyder, at man skal tage sine forholdsregler, hvis man vælger at købe brugte dæk.
 
”Ikke alle dækskader er synlige. For eksempel kan en forkert reparation eller skader på dækkets indvendige side kun iagttages, hvis man tager hjulet af og inspicerer den indvendige side af dækket. Her er det vigtigt også at få en professionel til at vurdere dækket. Har man købt en brugt bil med brugte dæk, bør man også sørge for at få en fagmand til at kontrollere dækkene,” siger Georg Nielsen.
 
Sådan tjekker du et brugt dæk
Vær især opmærksom på dækkets slidbane - det har en kraftig indvirkning på flere præstationskriterier. En vigtig faktor er mønsterdybde af dækket, der ved lov skal være mindst 1,6 mm. Hvis du kører med mindre slidbane, risikerer du, ud over både en bøde og et klip i kørekortet, at bilen f.eks. akvaplaner.

Slidindikatorer (TWI) er vigtige redskaber for at vurdere den resterende mønsterdybde. Slidindikatorerne er små dubber, som står op i rillerne. Er slidindikatoren synlig, betyder det, at dækket er slidt længere ned end lovens minimumskrav om en mønsterdybde på mindst 1,6 mm. Continentals vinterdæk har yderligere slidindikatorer, som viser, når mønsterdybden når 4 mm.

Tjek dækkets alder
De store dækproducenter bruger en fælles cifferkode, der viser produktionstidspunktet. Koden finder du på siden af dækket. På dæk fremstillet efter 1999 er de sidste 4 cifre datoen for fremstillingen. De to første af disse 4 cifre identificerer ugen, hvor dækket er produceret. De sidste to numre udgør produktionsåret. For eksempel: Koden 2201 viser, at dækket er fremstillet i uge 22 i 2001.