1. marts 2011 - Volvo, Danmark

Din Volvo kan køre på E10
De fleste Volvoer-ejere kan tage det helt roligt.

De fleste Volvo modeller markedsført i Danmark fra 1976 og frem kan køre på 10 procent etanol-iblandet benzin.

Volvo
Overgangsdato til E10 kendes ikke
Ifølge et EU-direktiv skulle den nuværende 95 oktan benzin, der i Danmark på de fleste tankstationer allerede er iblandet 5 procent etanol, pr. 1. januar i år have været erstattet af E10-benzin, der indeholder 10 procent etanol. Regelsættet for den nye E10 er dog endnu ikke på plads, hvorfor hverken de danske myndigheder eller benzinselskaberne kan sætte dato på, hvornår overgangen finder sted.

Dansk volvo-ejere kan tanke i Tyskland
Danske Volvo-ejere, der skal på ferie f.eks. i Tyskland, hvor man har skiftet til E10, får altså ingen problemer. Ejerne af de få Volvo-modeller, der ikke er E10-kompatible, kan også godt begive sig afsted, da det på de største tankanlæg i Tyskland stadig er muligt at tanke E5-benzin.

Overgang til E10 vil medføre stigning i brændstofforbruget
I perioden fra midten af 1990'erne frem til sensommeren 2003 producerede Volvo et begrænset antal S40/V40 med 1,8i GTD-benzinmotor, som ikke er E10-kompatible. Disse varianter blev imidlertid ikke markedsført i Danmark, så sandsynligheden for, at en S40/V40 med denne specielle motortype skulle have fået sig en dansk ejer, er ikke særlig stor.

Overgangen fra 95 oktan til E10 medfører en stigning i brændstofforbruget på nogle få procent. Til gengæld falder CO2 udledningen, og det er det overordnede formål med ændringen.