23. februar 2011 - Volvo

V60 Plug-in Hybrid i Geneve
Volvo klar med V60 Plug-in Hybrid

Se den nye V60 Plug-in Hybrid ved biludstillingen i Geneve

Volvo
Volvo V60 Plug-in Hybrid på biludstillingen i Geneve
På den forestående biludstilling i Geneve viser Volvo en stort set produktionsklar udgave af V60 Plug-in Hybrid, der udleder under 50 gram CO2 pr. kilometer.
Den nye bil er resultatet af et tæt samarbejde mellem Volvo Cars og det svenske energiselskab Vattenfall. Den kommer på markedet i 2012.

"Ingen industri eller organisation kan tackle klimaudfordringen på egen hånd. Volvo's opgave er at udvikle biler med lave CO2 udledninger, men for at nå frem til en bæredygtig fremtid, er det nødvendigt, at alle relevante samfundsaktører deltager. Vores projekt viser, hvordan samarbejde mellem eksperter på forskellige områder bringer os tættere på overgangen fra enkeltprodukter til en klimasmart livsstil," forklarer Stefan Jacoby, administrerende direktør og koncernchef hos Volvo Cars.

I januar 2007 indledte Volvo Cars og Vattenfall et industrielt samarbejde, der havde til formål at teste og udvikle plug-in teknologi. I den forbindelse grundlagde man et fællesejet selskab - V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership.

Halvt så meget CO2
De to virksomheder deler udviklingsomkostningerne, og nu er projektet klar til at præsentere markedets første diesel plug-in hybrid. Det er en attraktiv biltype, som giver brugeren de bedste egenskaber fra både el og diesel: Meget lavt brændstofforbrug og lave CO2 udledninger kombineret med lang rækkevidde og høj ydelse.

"Et vigtigt aspekt har været at bevare den køreglæde, der kendetegner Volvo V60, såvel som selvfølgelig dens sikkerhed og komfort. Samtidig halveres CO2-udledningen og brændstofforbruget sammenlignet med det, markedet kan byde på i dag," fortsætter Stefan Jacoby og siger videre:

"Vi tager et kæmpeskridt fremad i virkeliggørelsen af vores "DRIVe Towards Zero" vision, som er jagten på nul-emissioner. Når V60 Plug-in Hybrid kører på elektricitet og oplades med fornybar energi, er vi faktisk allerede i mål".

Lavere brændstofudgifter
Når V60 Plug-in Hybrid kører på elektricitet, er rækkevidden op til 50 kilometer. Den samlede rækkevidde er op til 1200 kilometer. Udledningen af CO2 er gennemsnitligt 49 gram pr. kilometer (EU kombineret) og dieselforbruget 1,9 liter pr. 100 kilometer svarende til at bilen kører 52,6 km/literen.

På grund af omkostningerne til batteripakken bliver V60 i Plug-in Hybrid udgave dyrere end en almindelig V60. På den anden side er brændstofudgifterne kun en tredjedel sammenlignet med en traditionel forbrændingsmotor. Driftsomkostningerne, når man kører på elektricitet, varierer i forskellige lande, men i Sverige regner man med cirka 2,50 svenske kroner (godt 2 danske) pr. 10 kilometer.

Plug-in Hybrid kan oplades i en almindelig stikkontakt i hjemmet eller andre steder, hvor den holder parkeret. En fuld opladning tager cirka fem timer, hvis bilen oplades hjemme.

Mange fordele ved el
I kampen mod klimaforandringerne er el-drift et vigtigt led. Der er mange fordele ved elektricitet som drivmiddel:

- En elektrisk motor er næsten fire gange så effektiv som en almindelig forbrændingsmotor. Det betyder, at en el-bil forbruger mindre energi og har lavere udledninger, også selv om den kører på strøm fra værker, der fyrer med fossile brændstoffer.

- Produktionen af elektricitet i Europa er underlagt et emissionsloft, så selv om man forestiller sig, at alle biler kørte på elektricitet, må produktionen af elektricitet ikke skabe mere CO2. Dette emissionsloft sænkes gradvis over en periode.

- Elektricitet er en fremragende energikilde. Den slipper aldrig op og kan produceres stort set uden udledning af CO2. F.eks. arbejder Vattenfall på at halvere virksomhedens udledninger i 2030 og være klimaneutral i 2050.

- Udledningen fra millioner af afgangsrør overføres til et begrænset antal produktionsanlæg, som er lettere kontrollere, og som er underlagt EU's handelssystem med CO2 kvoter. Det gælder ikke for transportsektoren for øjeblikket.

- El-køretøjer bruger relativt lidt elektricitet, og forbrugsstigningen dækkes rigeligt af ambitiøse planer om at satse på fornybare energikilder rundt om i Europa. Således kan én stor vindmølle producere nok fornybar elektricitet til at drive cirka 3.000 el-biler. Vattenfall vil kunne tilbyde køberne af Plug-in Hybrid en kontrakt, der inkluderer elektricitet fra fornybare kilder.

Hurtig udvidelse af produktionen af fornybar elektricitet
El-produktionen er i hurtig vækst. Vindkraft er ved at få et kommerciellt gennembrud i stor skala og får stadig større udbredelse. Biobrændstoffer kommer til at erstatte fossile brændstoffer over en bred front, bølgeenergi forventes at få et gennembrud inden for ti år, og ny teknologi til at fjerne CO2 udledningen fra kulfyrede kraftværker er under udvikling.

Hos Volvo arbejder man videre med V60 Plug-in Hybrid parallelt med udviklingen af Volvo C30 Electric, som udelukkende køre på elektricitet.

"Disse to biler kompletterer hinanden. Med en plug-in hybrid er føreren uafhængig af opladningsstationer på langture. Det fremtidige marked for el-biler kommer til at bestå af en blanding af både rene el-biler og plug-in hybrid-biler," slutter Stefan Jacoby.

Det tredje led i Volvo Cars strategi for el-drift er at forsyne nye motorgenerationer med hybrid-teknologi.