31. januar 2011 - Škoda

Flere Škoda-taxier
Flere og flere vognmænd køber Škoda og VW.

Lone Jarl og Leif Andersen, DanTaxa i Gladsaxe, er glade for Škoda.
Škoda
Flere Škoda-taxier
Et presset bilmarked, nye afgiftsregler og lysten til at afprøve noget nyt har fået flere taxivognmænd til at købe Škoda og Volkswagen.
Den landsdækkende forhandler af mærkerne Škoda og Volkswagen, SMC-Biler, oplever en stor stigning i antallet af taxikunder. I 2010 var Škoda det mærke, som havde den største stigning i markedsandele på hyrevogne.
I en tid hvor nye afgiftsregler har rykket ved markedet og givet andre bilmærker end det dominerende taxi-mærke mulighed for at komme med attraktive tilbud, stiger markedsandelene for andre mærker. Škoda steg fra 5,5 pct. i 2009 til 13 pct. i 2010 - en stigning på knap 200 pct. og dermed den største i branchen - og Volkswagen fra 12 pct. til 18 pct.

Ingen registreringsafgift på de første 230.000 kr.
"Vognmændene kan få en rigtig god forretning ud af de nye regler, som betyder, at taxivognmanden ikke skal betale registreringsafgift på en taxa til under 230.000 kroner. Derfor kan mellemdyre mærker af høj kvalitet, som for eksempel Škoda og Volkswagen, komme på banen", siger administrerende direktør Lars Simper, SMC-Biler.
Prisen på for eksempel en Škoda Superb, 230.000 kr. før registreringsafgiften betyder, at man lige præcis undgår at betale afgift.

Indstillet på at betjene hyrevogne

I Gladsaxe har SMC-Bilers Škoda-afdeling etableret et samarbejde med en af Gladsaxes store og erfarne vognmænd, DanTaxa.
"Som taxivognmand er der flere ting, der tæller for et godt samarbejde. Det skal være en stabil og ordentlig bil, og værkstedet skal levere god service og være hurtig med forsyning af reservedele. I virkeligheden handler det om at være indstillet på at betjene hyrevogne og vide, at forretningen står stille, når bilen ikke kører", siger vognmand Leif Andersen, DanTaxa.

Vognmand fokuser på driften
De nye afgiftsregler og et presset bilmarked, var en af hovedårsagerne til, at Leif Andersen begyndte at se sig om efter andre mærker.
"Jeg fokuserer skarpt på driften af min forretning. Hvis bilen kan holdes og siden sælges til en fornuftig pris, har jeg en god forretning. I nedgangstiderne faldt prisen på de brugte biler med op til 100.000 kr. i løbet af meget kort tid. Det var dramatisk og betød, at spændet mellem det jeg havde afskrevet bilerne til, og det jeg kunne sælge dem for var for stort, så vi havde ekstraordinære store tab på bilerne", siger Leif Andersen.

Chaufførerne meget tilfredse med Škoda
Leif Andersen vurderer, at kunderne får samme kvalitetsoplevelse i de nye Škoda-biler, som endda udmærker sig ekstra højt på nogle punkter.
"De indkøbte Škoda lever fuldt ud op til vores forventninger med hensyn til pris, kvalitet og service. Det er en meget veludstyret vogn, som vores chaufførerne er meget tilfredse med at køre. Den får fantastisk god kritik", siger Leif Andersen og kalder den en rummelig bil til en rimelig pris.