26. januar 2011 - FDM

ESC spares væk på småbiler
Fatalt at spare antiudskridningssystemer på små biler væk, mener FDM.

Små biler som denne Toyota Aygo sælges uden ESC, hvilket FDM mener er fatalt. Foto: FDM.
FDM
ESC spares væk på småbiler
Priskrigen på de mindste biler raser i Danmark. Men hvad der umiddelbart burde være godt nyt for forbrugerne, er det ikke ubetinget. Flere af de billige modeller sælges nemlig uden vigtigt sikkerhedsudstyr for at holde prisen nede, skriver FDMs medlemsblad Motor.
Blandt de problematiske biler er Toyotas Aygo, der med 4.400 styk toppede salgslisten herhjemme sidste år. FDM vurderer, at omkring 60 pct. af bilerne er solgt uden antiudskridningssystemet ESC. Også Danmarks billigste bil Hyundai i10 sælges i versioner uden ESC, mens Renault ligeledes forsynder sig ved at sælge ESC-løse udgaver af Twingo. Her er systemet ekstraudstyr.

ESC er en vital del af moderne bilers sikkerhedsudstyr
”ESC er en vital del af moderne bilers sikkerhedsudstyr, og FDM har i flere år direkte frarådet folk at købe biler uden ESC. Derfor er det også helt galt, når ellers seriøse producenter som Toyota sparer systemet væk for at holde prisen nede,” siger bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.

Tilbud på aircondition, men ikke på ESC
Mens ESC er standard på Toyota Aygos søsterbiler, Citroën C1 og Peugeot 107, er det ekstraudstyr, der skal tilkøbes på Aygo. Det samme er tilfældet på Renault Twingo. Paradoksalt nok har både Twingo og Aygo tilbud på aircondition, men altså ikke på sikkerhedsudstyr. Hos Toyota Aygo er merprisen for ESC 4.700 kr., mens det koster 4.900 kr. at få ESC til en Twingo. Hos Hyundai koster det 5.000 kr. at gå fra en model uden ESC til en med ESC og kraftigere motor.
”Sikkerhed bør til enhver tid gå forud for komfort. Derfor forstår vi heller ikke importørernes prioritering. Det bør de få rettet hurtigst muligt, så elementært sikkerhedsudstyr som netop ESC bliver standard og ikke noget, der skal tilkøbes i forbindelse med en større udstyrspakke,” siger Søren W. Rasmussen.

Risikoen for alvorlig ulykke falder med 22 pct.
Blandt sikkerhedseksperter er der bred enighed om, at antiudskridningssystemet ESC er blandt det vigtigste aktive sikkerhedsudstyr. Risikoen for at blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en bil med ESC er omkring 22 pct. mindre end i en bil uden. På glatte vinterveje er sikkerhedsgevinsten oppe på mindst 40 pct.

Motors februarnummer udkommer fredag den 28. januar. Læs mere på FDM.dk/motor

Interesseret i små bilers totaløkonomi? Så læs evt. Småbilanalysen 2011
her