29. november 2010 - Børsen

Varebiler i høj kurs
2-3 år gamle varebiler, der ikke skal betale "grøn" ejerafgift, stiger i pris.

2-3 år gamle varebiler er i høj kurs lige nu.
Børsen
Varebiler i høj kurs
2-3 år gamle varebiler er i høj kurs. Det skyldes dels, at de ikke er forsynet med partikelfiltre, der kan stoppe til ved manglende motorvejskørsel og dels, at de ikke er belastet med høje, "grønne" ejerafgifter, skriver dagbladet Børsen.
Før marts 2009 betalte ejerne af varebiler vægtafgift, men en lovændring betød, at de efter marts 2009 skulle betale ejerafgift efter forbrug - og det betød for nogle modeller en to- eller tredobling af den årlige afgift. Det - og det faktum, at en 2-3 år gammel varebil kun koster det halve af en ny - betyder, at efterspørgslen efter - og priserne på - de 2-3 år gamle varebiler har været ekstraordinært høj, også på online auktioner som Autocom.dk.

Levetiden forlænges til 8-9 år
Også efterspørgsel fra lande som Polen gør, at priserne stiger. Mange håndværkere i Polen køber en brugt varebil i Danmark. Og bruger den, når de kører rundt til opgaver i Danmark. Det kan man se på de danske vægtmærker på siderne.
SAC Leasing, der sælger mange brugte varebiler, regner ifølge Børsen med, at varebilerne uden partikelfilter og med de lave vægtafgifter vil leve i 8-9 år i stedet for de normale 4-5 år, da de i kraft af de lavere vægtafgifter angiveligt er billigere at køre i.

Penge at spare på at købe en brændstoføkonomisk varebil
Ofte er det dog billigere for håndværksmesteren at skifte til en ny varebil, hvis han kan nøjes med en mindre - og mindre tørstig - varebil end den, han har nu. Det viser Varebilanalysen 2010 fra Bilpriser.dk. Totaløkonomien er bedre på grund af et lavere værditab, lavere brændstofudfgifter og lavere grønne afgifter ved valg af en brændstoføkonomisk model. Analysen kan ses her
Vil man have et bud på, hvad ens varebil kan indbringe ved et salg, kan man benytte Bilpriser.dk's salgsvurdering. Den finder man her